Svaret finns hos aktieägarna

De allra mest framgångsrika företagen har en förträfflig strategi. Antingen har de haft tur när de startade och gradvis accelererade verksamheten, eller så har de haft örat mot marken och tolkat omvärlden på ett bättre sätt.

Svaret finns hos aktieägarna. 
De allra mest framgångsrika företagen har en förträfflig strategi. Antingen har de haft tur när de startade och gradvis accelererade verksamheten, eller så har de haft örat mot marken och tolkat omvärlden på ett bättre sätt..
Published 2014-12-01

Svaret finns hos aktieägarna

De allra mest framgångsrika företagen har en förträfflig strategi. Antingen har de haft tur när de startade och gradvis accelererade verksamheten, eller så har de haft örat mot marken och tolkat omvärlden på ett bättre sätt. Tur är svårt, omvärldsanalys är bättre och säkrare.


De flesta företag har en strategicykel på 12 månader. I praktiken innebär det att man utvärderar omvärlden och analyserar fram en ny strategi årligen. I jämförelse har de mest framgångsrika företagen en strategicykel på 3 månader. Skillnaden ligger i en accept av hastigheten med vilken omvärlden förändras. För att vara riktigt framgångsrik krävs en kontinuerlig omvärldsförståelse och anpassning.
    
Hur hittar man då rätt strategi? Ett bra sätt är att närma sig aktieägarna. Företagen har många intressenter men aktieägarna, som rimligen borde få vara med och ha åsikter på hur bolaget skall navigera in i framtiden, är de som får höras minst. Leverantörer, kunder och anställda är nära företaget men aktieägarna får inte de insikterna. I börsbolagen är det en strävan bort från de verkliga ägarna, en strävan att institutionalisera kontakten, för att ledningen skall få det enklare.
    
Företagen behöver kunna interagera med aktieägarna för att inte göra vägval som strider mot ägarförväntningar men också eftersom aktieägarna som kollektiv besitter mångfacetterad klokhet, insikter som inte kommer fram på huvudkontoret. När Telia i jakt på omsättning och resultat styrde stäven mot Östeuropa lämnade de aktieägarna i sticket. De hade andra förväntningar avseende risk och förutsägbarhet. Telias starka verksamhet i norden återspeglades i den riskprofil och avkastningsförväntningar aktieägarna hade. Så när bolaget skiftade till en högriskmiljö fanns inte länge det bolag som aktieägarna hade sökt sig till kvar.
    
Om bolagen skall komma riktigt nära aktieägarna kräver det ofta en ny typ av starka ledare och system för att börsens informationskrav hanteras på ett bra sätt. I övrigt finns ingenting som motsäger tesen att bolagen kan bli betydligt bättre genom att öppna fönstret till aktieägarna.
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    
    

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se