3 saker som gör dig till ett arbetsbi

3 saker som gör dig till ett arbetsbi. 
Det har uppskattats att bara 17 % av dina medarbetare är riktigt engagerade. Det är en av åtta. Vilket slöseri. Det är när du går igång ordentligt man kan flytta berg. Vad är hemligheten?.
Det har uppskattats att bara 17 % av dina medarbetare är riktigt engagerade. Det är en av åtta. Vilket slöseri. Det är när du går igång ordentligt man kan flytta berg. Vad är hemligheten?

Published 2014-11-17

3 saker som gör dig till ett arbetsbi

Det har uppskattats att bara 17 % av dina medarbetare är riktigt engagerade. Det är en av åtta. Vilket slöseri. Det är när du går igång ordentligt man kan flytta berg. Vad är hemligheten?


Jag har känt att det är på det sättet men inte kunnat sätta fingret på det. Så läste jag en artikel om Malcolm Gladwell där han lyfter fram tre viktiga engagemangsfaktorer. Och han har rätt.
    
1. Komplex utmaning. På samma sätt som vi går igång på ett spel eller på att lösa en rebus behöver vi gå igång på alla cylindrar. Vi behöver få anstränga oss. Inte olösligt men något du inte vågar säga att du behärskar. En lärare kan gå ingång på att få eleverna att lära sig men skulle aldrig våga slappna av och säga att hon verkligen kan. Det är en återkommande svår utmaning. Det gäller journalister.
    
2. Frihet att få påverka. Att få känna att vi spelar roll, att vår lösning bidrar och vi behövs. Oavsett vilket jobb man har vill man kunna se att det vi gjort är en del av den färdiga lösningen.
    
3. Belöning. En tydlig koppling mellan det vi förväntas göra och uppskattning. Det är tydligt att industrialismens kompensation, pengar, bonus, optioner, gradvis avtar i betydelse. De generationer som nu tar över styrs mer av uppskattning, delaktighet, respekt, olika former av självförverkligande. Pengar verkar de ta för givet så det har ingen effekt.
    
Ovanstående gäller för de flesta men verkar inte vara relevant för advokater. De verkar styras av andra saker. Kanske finns svaret i ett mörkt hörn av barndomen.
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav som inspirerats av en lysande artikel om Malcolm Gladwell i Business Insider.
Skicka e-mail till Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se