Tsunamin är digital

Den digitala utvecklingen med tilltagande förändringstakt, snabbare utveckling, och nischade produkter, sliter sönder många storföretags hela verksamhetsbas. De blir sittandes med omoderna system helt utan konkurrensförmåga.

Tsunamin är digital. 
Den digitala utvecklingen med tilltagande förändringstakt, snabbare utveckling, och nischade produkter, sliter sönder många storföretags hela verksamhetsbas. De blir sittandes med omoderna system helt utan konkurrensförmåga..
Published 2014-12-18

Tsunamin är digital

Den digitala utvecklingen med tilltagande förändringstakt, snabbare utveckling, och nischade produkter, sliter sönder många storföretags hela verksamhetsbas. De blir sittandes med omoderna system helt utan konkurrensförmåga.


Vi märker inte längre förändring. Vi är främst anpassade för grottliv så vi märker om en gren rör sig eller om ett djur rör sig men vi märker inte om hela vår existens hotas av digital förändring.
    
Det är en frisk fläkt att se när en av världens största banker inser att de måste sluta vara en fullservice bank. De har insett att deras digitala plattform är helt föråldrad och det är dyrare att försöka hålla den vid liv än att köpa nya nischade produkter. Som en konsekvens har de inlett en nedskalning av verksamheten för att hitta bra nischer där de kan exploatera sina kundrelationer.
    
Fler branscher inser gradvis att något har hänt. Prognoserna går åt pipan. Kunderna är borta. Nya konkurrenter med ett helt annat erbjudande. På banksidan dyker det upp peer-to-peer kapitalförmedlare som från en källarlokal i Degerfors gör samma saker som banken i Kungsträdgården. Förutom geografin skiljer sig inredningen. Josef Frank är utbytt mot Ikea.
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    
    

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se