Vad personalintensiva bolag lär av Google

Vad personalintensiva bolag lär av Google. 
Det krävs att ställa traditionell logik på huvudet, likt Apple eller Google, om det skall anpassas till en nyare verklighet..
Det krävs att ställa traditionell logik på huvudet, likt Apple eller Google, om det skall anpassas till en nyare verklighet.

Published 2014-11-03

Vad personalintensiva bolag lär av Google

Individernas drivkraft, det som gör att de verkligen engagerar sig i jobbet, är ingen konstant. Våra färskaste generationer hoppar över Maslows grundläggande behov och går direkt mot tillhörighet, respekt och självförverkligande. Det ställer krav på strategi och kommunikation.

    


För företag som är engagerade personalintensiva verksamheter blir det extra viktigt. Sitter man kvar i industrialismens strukturer och tror att det är viktigt att hitta individer som kan fylla de platsbeskrivningar som etablerats är man snett ute. Dagens begåvning letar efter en plats där de kan göra skillnad, och då blir ansatsen med en rollbeskrivning fel.
    
AirBnB är framgångsrika och har ett imponerande marknadsvärde för att deras verksamhet bygger på sund ekonomi och delade värderingar. På deras plattform möts den resandes och fastighetsägarens värderingar genom att bejaka olikheterna, ge plats för det individuella. Som uthyrare vill jag att min gäst delar mina värderingar, annars vågar jag inte släppa in dem i mitt hem. Uthyrarens och hyresgästens eufori över att det fungerar så väl och personligt är en del av företagets framgång och all kommunikation sätter individernas olikheter i centrum. I stället för en industrialistisk maskin ser vi en mänsklig fungerande anpassning.
    
På samma sätt anpassar sig Linkedin till människors olikheter. Företaget tillhandahåller en utmärkt plattform för att möjliggöra möten och kontakter utan inblandning av bolaget. Istället för att kunderna anpassar sig till bolaget märks i strategi och kommunikation att du som individ har en möjlighet att hitta en värld av kontakter utifrån dina preferenser.
    
Uber bygger sin verksamhet på en stor inneboende ineffektivitet i hur vi lever och konsumerar. De får därför stor trovärdighet. De lyckas även sammankoppla kundens och bilägarens värderingar på ett utmärkt sätt. Det blir en bra fungerande matchning. All kommunikation säter den som fattar beslutet i centrum, kunden. Företagets lösningar rullar fram över världen och trots att man stöter på motstånd på vissa lokala marknader går det inte att hindra en verksamhet som bygger på tillhandahållandet av ett verkligt problem.
    
Google och Apple är utmärkta exempel på ett företag som accepterar individens intresse och nyfikenhet och vågar använda den insikten för att skapa nya produkter. Skulle Google ge sig in i en så förändringsutsatt och personalintensiv bransch som personalförsörjning eller bemanning skulle allting kretsa kring individen och det unika strävandet efter att hitta mening. Logiken skulle vändas upp och ner eftersom företagen som vill fylla en plats i strukturen skulle få ställa sig i ledet och hoppas att någon individ ville pröva just dem. Den omvända logiken skulle leda till en strategi där individen skulle kunna hitta arbetsgivare som erbjuder rätt värderingar och möjligheter till en utmanande och givande tillvaro.
    
Det är en utmaning att skapa en riktigt bra strategi, speciellt med globala aktörer som hämningslöst ger sig in i helt nya branscher. Apples intåg i musik, telefoni och nu betalsystem möts av mycket men aldrig av likgiltighet.
    
Krävs det helt nya strategier? Nej, men en rejäl anpassning till individen. Industrialismen är död och då får vi anpassa får mentala inställning till en ny värld. Utmaningarna ligger inom nya områden, vi kan inte längre vara enkelspåriga i vårt ledarskap.
    
Vad innebär det, sådär rent konkret? Att vi får låta ta hänsyn till hur vi verkligen fungerar. De flesta svaren kring kundlojalitet finns att hämta inom psykologin. Även om vi vet att ekonomiska belöningar inte fungerar särskilt bra så är delägarskap outnyttjade områden för personalintensiva företag. Således måste bättre strategier lyfta blicken in i kapitalmarknader och psykologi, om man likt Apple, Google, Uber och AirBnB vill bli riktigt bra.
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.