Ditt företags reputation - en central alternativkostnad

Ditt företags reputation - en central fullkomligt central alternativkostnad. 
En sak som vi alla känner till är att du bygger ditt namn och förtroende över lång tid men kan rasera det på närtid. Swedbank och Robur har nu valt att vända en besvärlig situation med en gruppstämning till en ännu besvärligare situation..
En sak som vi alla känner till är att du bygger ditt namn och förtroende över lång tid men kan rasera det på närtid. Swedbank och Robur har nu valt att vända en besvärlig situation med en gruppstämning till en ännu besvärligare situation.

Published 2015-02-24

Ditt företags reputation - en central fullkomligt central alternativkostnad

En sak som vi alla känner till är att du bygger ditt namn och förtroende över lång tid men kan rasera det på närtid. Swedbank och Robur har nu valt att vända en besvärlig situation med en gruppstämning till en ännu besvärligare situation. Att hota de som känner sig drabbade av att Robur tagit betalt för aktiv förvaltning men sannolikt inte gjort det, med en stämning är så nära ryktesmässigt självmål det går att komma.


Swedbank har historiskt en stark lokal förankring som affärsbank. Den intuitiva bild man har är som gamla Föreningsbanken – lokalt och ärligt hjälper man den lokala bonden eller företagaren med lån. Baserat på det starka ryktet har man sedan kunna bygga Robur till en av Sveriges största kapitalförvaltare där alla utgår ifrån att man blir juste behandlad och betalar justa avgifter. Men där blev det lite fel. Framgång kan leda till nonchalans. Man tar allt för givet. Man tror att man är skicklig och har rätt att ta stora avgifter.
    
För mig ligger det övergripande problemet med alla våra stora affärsbanker i att man ser kunden som en motpart som man skall tjäna pengar på.
    
Med hjälp av Aktiespararna har nu ett stort antal personer klagat på Swedbanks förvaltning. Ett stort misslyckande för banken. Om de får rätt i Allmänna Reklamationsnämnden är det ett ännu större misslyckande för banken.
    
Men en svår situation kan vändas till en fördel om man vill. Det belopp man riskerar att få betala till sina misshandlade kunder är 7 mdr. Det skall ställas i relation till 242 md som är börsvärdet.
    
Ett företags börsvärde beror till del på rent ekonomiska faktorer men företagets rykte – corporate reputation – är även det viktigt. En uppskattning är att för vissa bolag handlar det om plus/minus 30 % i värde. Så när Swedbank tittar på de 7 mdr de riskerar betala så skall de även titta på plus/minus 72 mdr i börsvärde – och det på lång sikt.
    
Så problemställningen är om man vill betala 7 mdr för att ha gjort fel, oavsett om man vinner eller ej är de redan dömda av omvärlden, eller om man vill bygga sitt värde långsiktigt, kanske öka värdet 70 mdr.
    
Med reputation kan du inte luras. Folk, aktiesparare, får den uppfattning de får genom den kommunikation som just du som företagare kan påverka.
    
Så ryck upp dig och tänk långsiktigt – det är det du har betalt för.
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.se
Twitter @ulflowenhav

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se