BrainJuicer är värda att studera närmare

BrainJuicer - Hjärnskrynklande entreprenörer. 
BrainJuicer är ett spännande företag eftersom de kartlägger individers intuitiva beteende dels är riktiga entreprenörer.
BrainJuicer är ett spännande företag eftersom de kartlägger individers intuitiva beteende dels är riktiga entreprenörer

Published 2014-02-08

BrainJuicer - Hjärnskrynklande entreprenörer

Nytänkande är kul och trevligt men det blir imponerande när man vågar sätta handling bakom orden. Man kan lära sig både strategi och entreprenörskap av BrainJuicer. De tänker och agerar.

    

Copyright BrainJuicer
Copyright BrainJuicer


Inledningsvis fastnade jag för bolaget när jag såg att det rankades som världens mest innovativa undersökningsföretag. Går man om Vision Critical i en sådan utvärdering måste man vara riktigt bra och nytänkande. Det visar sig även att BrainJuicer övergått från ett traditionellt synsätt till att fokusera på intuition eller system 1. En kort bakgrund:
    
Psykologen Daniel Kahneman fick nobelpris i ekonomi 2002 för att hans okonventionella insikter i beslutsfattande ändrade hela världsbilden. Enligt Kahneman styrs alla beslut av känslor och vi är irrationella. Det fick stort genomslag inom ekonomi där man utgått ifrån att ekonomiska marknader är viktigare än andra marknader, ex. konsumentvarumarknaden, där psykologiska insikter i beslutsfattande redan var etablerat.
    
Kahneman visade att hjärnan har kommandot över oss och har förberett och bestämt hur vi skall agera i alla viktiga frågor. Den intuitiva responsen kallas av Kahneman för system 1 och medvetna beslut för system 2.
    
BrainJuicer har nått framgång genom att fokusera på individers irrationella intuitiva beslut (system 1) och följer noggrant framsteg inom psykologi och beteendefinans. Insikterna används för att hjälpa företagen med produkt- och marknadsutveckling.
    
BrainJuicers nytänkande är sannolikt användbart för kunderna eftersom de är framgångsrika i sin ovanliga inriktning. Trots att bolaget är relativt litet, 140 anställda, så är målgruppen de allra största globala företagen. Vad vi andra kan ta med oss från bolaget är viktiga insikter. Några jag fastnat för är:
    
    
• Stora företag kan bara lyckas förädla existerande produkter och marknader. Allt riktigt nytt kommer från entreprenörsdrivna företag. För att samla innovationskraften prövar ofta stora företag att utveckla kreativa idélaboratorier men det finns inte ett enda exempel på att de lyckats med annat än att förstöra bra idéer. Stora företag dödar allt genom att alla beslut måste vara väl underbyggda med argument som inte går att få tag på eftersom det är just nya produkter.
    
• Fokusera på små idéer som kan växa. Det är ingen idé att leta efter en ny stor produkt. Hitta ett marknadshål och utveckla marknaden.
    
• Som entreprenör kan du aldrig vänta på att bli säker innan du hoppar av tryggheten. Istället för redo, sikta, skjut så fungerar det bättre med skjut, sikta, redo.
    
• Gå på känslorna. Det finns inga sakliga argument för det som är nytt.
    
• Strunta i reklam. Få istället andra att kopiera ett beteende. Låter marigt men när ölen Sol skulle lanseras i London petade man i en limeskiva och visade andra fräschheten i att kunna sitta ute i solen och dricka något fräscht ur flaska. Marknaden vände totalt utan reklaminsatser.
    
• BrainJuicer investerar själva aggressivt i kundernas förväntade efterfrågan. Det ökar affärsrisken men om man tror på något skall man våga hoppa.
    
• BrainJuicer har en imponerande hemsida. Har ni inte besökt den så gör det nu, den är den riktigt lärorik.
    
    

Ulf Löwenhav

 

 

EQapital.se