Kan vi lära av Hells Angels?

Kan vi lära av Hells Angels?. 
Hells Angels har säkert svagheter men när det gäller företagskultur och varumärkesbyggnad slår ingen dem på fingrarna.. .
Hells Angels har säkert svagheter men när det gäller företagskultur och varumärkesbyggnad slår ingen dem på fingrarna..

Published 2014-10-20

Kan vi lära av Hells Angels?

Jag förstår att du läser vidare. Det är ett uttalande som väcker känslor. Det är möjligt att det är mycket som man inte vill ta efter Hells Angels, men när det gäller kultur och branding är organisationen ett föredöme.

    

Hells Angels


1. Tydlig kultur. En stark kultur kan byggas på olika sätt. Kanske genom ett motsatsförhållande eller genom att man börjar inifrån och struntar i omvärlden, ser de som mindre vetande. Kanske kan vi se det i framgångssagan Apple. En auktoritär och socialt besvärlig grundare som riskerar att få all personal emot sig, men de ställer sig bakom tydliga regler och kanske stoltheten att få vara med en anarkistisk organisation, som inte följer de oskrivna reglerna, som går helt egna vägar. Personalen känner en stor stolthet.
    
2. Rekrytering. Rekryteringen till Hells Angels är en lång process och rekryterna testas ordentligt. Alla medlemmar skall stå bakom nya antagningar. Det blir kristallklart för nya adepter att de antingen köper allt oreserverat, går all-in, eller så kan de ägna sig åt något annat. Ingen kunde heller ifrågasätta Steve Jobs visioner. Alla stod bakom.
    
3. Attrahera individualister. I stora företag som Apple och i Hells Angels arbetar ett stort antal viljestarka individualister. I svaga företag simmar svaga människor som stimfiskar. Gör det de blir tillsagda. Kanske är det den enskilt största styrkan i organisationerna: en plattform för tänkande människor som inte accepterar att förlora sin identitet. Även individualister söker gemenskap.
    
4. Använd symboler. Nike och Hells Angels är lysande exempel på företag där man vill visa sin tillhörighet. Symbolerna betyder något och medlemmarna är stolta över historien och statusen.
    
    

Ulf Löwenhav


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav baserad på en lysande artikel i Fast Company (Business lessons from the Hells Angels].
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se