6 kulturmantran för just dig

6 kulturmantran för just dig. 
Vikten av företagskultur är något vi ställer oss bakom - i teorin. Men som med CSR är det få som verkligen gör annat än snackar. Vi har sex stycken kulturnycklar du borde gå igenom och ärligt granska din organisation..
Vikten av företagskultur är något vi ställer oss bakom - i teorin. Men som med CSR är det få som verkligen gör annat än snackar. Vi har sex stycken kulturnycklar du borde gå igenom och ärligt granska din organisation.

Published 2015-03-09

6 kulturmantran för just dig

Vikten av företagskultur är något vi ställer oss bakom – i teorin. Men som med CSR är det få som verkligen gör annat än snackar. Vi har sex stycken kulturnycklar du borde gå igenom och ärligt granska din organisation. Skapar du verkligen förutsättningar för en bra företagskultur? Här kommer de:


1. Praktisera det man lär ut. Kan vara ”walk the talk” – att man inte bara snackar. Det är en kritisk fråga för företag som säger att de inte är hierarkiska att faktiskt låta mer juniora medarbetare ifrågasätta utan att bli tillrättavisade. Vi kommer från brukssamhällen så hierarkin sitter djupt rotat. Få inser vad symboliskt ledarskap innebär.
    
2. Människor är allt. Att rekrytera bra människor är viktigare än att rekrytera de smartaste – det är viktigare att bidra till kulturen än att vara intelligent. Fördelarna märks direkt då det visar sig att de personer som bäst stödjer företagskulturen har lägre löneanspråk – kanske för att de värderar att vara på rätt företag.
    
3. Visionen. Enkelt och tydligt men som stärker alla medarbetare i tydligheten. Det kan vara att vi vill utrota diabetes eller vi vill ge våra elever bästa möjliga affärsutbildning. Inga floskler utan rätt på.
    
4. Värderingar. Transparensen och äktheten är viktigare än ovanligheten. Google har exempelvis varit tydliga med att man genom att inte sätta in disken i diskmaskin visar att man inte är lagspelare, alltså behövs man inte. Adjö. Jan Stenbeck hävdar att han lade vikt vid företagstoaletterna. Företagskulturen var kärnan i företagsvärdet och det märktes på toaletterna om människor trivdes på arbetsplatsen.
    
5. Kontor och mötesplatser sätter kulturen genom att vara en guide för öppenhet och samarbete. Lägg ner tid på att skapa de fysiska förutsättningarna för kulturen, för interaktionen.
    
6. Berättelse. Det kan vara ett antal krönikor om hur företaget har gjort i olika situationer eller hur det kom till. Det kan vara mer formellt eller helt informellt som olika berättelser om Steve Jobs och Apple. Det viktiga är att det är kulturbyggande och bra rättesnören för organisationen.
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav baserat på en utmärkt artikel i Harvard Business Review of kulturnycklar.
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se