Vilsen bland marknaderna

Det är inte en självklarhet att ditt företag är till för aktieägarna. I takt med att företaget växer tar andra intressenters vilja och betydelse över. Du är betydelsefull för många intressenter och finns på flera marknader.

Vilsen bland marknaderna. 
Det är inte en självklarhet att ditt företag är till för aktieägarna. I takt med att företaget växer tar andra intressenters vilja och betydelse över. Du är betydelsefull för många intressenter och finns på flera marknader..
Published 2015-04-02

Vilsen bland marknaderna

Det är inte en självklarhet att ditt företag är till för aktieägarna. I takt med att företaget växer tar andra intressenters vilja och betydelse över. Vi ser hur företagsledningarna gradvis tar över våra största bolag och vi ser hur fler företag blir helt beroende av att rekrytera den bästa personalen.

Det hjälper inte att resonera med elefantföraren - det är elefanten som bestämmer
Det hjälper inte att resonera med elefantföraren - det är elefanten som bestämmer


Den digitala utvecklingen ställer många av våra traditionella perspektiv på huvudet. Vi har så svårt för förändring så vi sitter kvar med gamla föreställningar om hur vi skall driva företag och vad som attraherar kunder och personal. Vi har alltid utgått ifrån att företaget med de bästa produkterna vinner och när vi väl tjänar pengar belönar börsen oss med en bra värdering.
    
Brainjuicer har varit framgångsrika genom att få våra viktigaste konsumentvaruföretag att släppa gamla vanföreställningar, släppa rationella argument och bygga positiva känslor för företaget och produkterna. John Kearon, Brainjuicers grundare, som titulerar sig Chief Juicer, har gradvis omvandlat ett framgångsrikt marknadsundersökningsföretag till världens mest innovativa strategiföretag.
    
Insikten att vi helt styrs av vår okontrollerbara intuition, det nobelpristagaren Daniel Kahneman kallar System 1, är ingen nyhet men det är få som givit sig på att omvandla teori till praktik. Kraften i våra omedvetna tankar får en hel rad verkliga effekter
    
Vi kan inte bygga ett kommunikativt skal runt företaget om inte kärnan är med. Det innebär att om bolaget inte är sunt kommer inte någon att bli imponerad av vackra ord. Företaget må producera fina årsredovisningar och engagera ledande reklambyråer men det hjälper inte. Kärnan skall vara sund och budskapet sant och beröra – på riktigt.
    
Företaget finns på minst tre viktiga marknader. Vi har dels marknaden för produkter och tjänster där v möter företagets kunder. Där är vi helt beroende av information från kunderna för att överleva. Vi behöver navigera framåt bland konkurrenter och teknisk utveckling och om inte kunderna ger oss omvärldsinformation är vi vilse. Vi har även kapitalmarknaden och talangmarknaden. De har mycket gemensamt eftersom de är inriktade på den allmänhet som inte är våra kunder, Vi är helt beroende av att bra personer söker sig till företaget, vilket de gör om de har en positiv intuitiv uppfattning om bolaget. Det är samma uppfattning som gör att samma personer vill äga aktier.
    
Så när vi löser ett riktigt problem, är transparenta med ett gott uppsåt och berör – då har vi tagit minst tre marknader i en kyss.
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    

 

 

EQapital.se