Hur meningsfull är du?

Hur meningsfull är du?. 
Varumärkesarbetet bör börja med att du ställer dig frågan vilken Mening du fyller för din målgrupp..
Varumärkesarbetet bör börja med att du ställer dig frågan vilken Mening du fyller för din målgrupp.

Published 2014-04-13

Hur meningsfull är du?

Du känner säkert redan till flera av verktygen för att definiera ett varumärke – Vision, Mission, Core Values, Personality etc, etc. Det finns minst ett dussin till, och uppfinns nya varje dag.

    

climbing in sunset


Men någonting som ofta slagit mig i mitt arbete med att utveckla varumärkesstrategier och plattformar är hur ofta man hoppar över de allra viktigaste frågorna: Vilken Mening har du? För Vem? Och När?
    
Tänk själv på de varumärken som är riktigt viktiga för dig. Vissa av dem är viktiga för dig nästan hela tiden. Du skulle inte klara dig utan dem, och de har blivit en del av dig själv. Andra är det någon gång i veckan när du har ett alldeles särskilt behov. En del är det bara vid ett alldeles speciellt tillfälle någon gång i decenniet.
    
Det som är gemensamt för dem är att de fyller en tydlig Mening för just Dig, och att den finns tillgänglig precis När du behöver den. Meningen behöver inte vara speciellt djupsinnig. Den kan handla om att underhålla en halvtimme eller att skapa lust några hastiga sekunder i livsmedelsbutiken. Men den måste vara riktigt tydlig, konsekvent och leverera precis det som du förväntar dig eller som avsändaren vill att du ska få vid rätt tillfälle. Annars kommer du inte att ge varumärket plats bland dina synapser.
    
Våra hjärnor är ekonomiska organ. Vi måste hushålla med våra resurser och fokusera på det som är viktigt för oss. Därför är vårt medvetande utformat för att utestänga den största delen av alla stimuli som vi får och istället koncentrera sig på intryck som är användbara och meningsfulla. Resten sorteras bort redan innan vi har blivit medvetna om dem.
    
Tänk dig nu in i vad ditt eget företag, produkt eller varumärke levererar. Fyller du en riktigt tydlig mening för rätt person, just när han eller hon behöver dig? Eller är du en del av bruset som sorteras bort redan innan det nått medvetandet?
    

Peter Arnell

 

 

EQapital.se