Sedd, omtyckt och värdefull

Sedd, omtyckt och värdefull. 
På ett sätt är religionen motsats till varumärkesstrategi. Men det som finns gemensamt är att man måste ses innan man kan bli omtyckt och värdefull..
På ett sätt är religionen motsats till varumärkesstrategi. Men det som finns gemensamt är att man måste ses innan man kan bli omtyckt och värdefull.

Published 2014-09-22

Sedd, omtyckt och värdefull

På ett sätt är religionen motsats till varumärkesstrategi.

    

storviolin


Ett centralt budskap i kristendomen till exempel är att vi alla är lika mycket värda och i vår västerländska kultur finns en överenskommelse om det okränkbara människovärdet. Varumärkesstrategi och marknadsföring har byggt på det motsatta, att människovärde är något vi kan köpa och att vi ska känna oss bristfälliga utan den rätta jackan, en bil av det rätta märket eller den senaste mobilen.
    
Vi vet att det beror på att vi människor har behov av att bli sedda, omtyckta av människor i vår omgivning och känna oss värdefulla för andra och inför oss själva. Det är liksom ingen idé att låtsas som något annat.
    
Religion och varumärkesstrategi har på det sättet en del gemensamt, de erbjuder en lösning på dessa behov. Ditt ställningstagande vad gäller religion har jag inte med att göra, däremot vad gäller varumärkesstrategi växer det fram nya sätt att tänka. Varumärken har eller är på väg att genomskådas.
    
Efter att ha försökt tillfredsställa våra behov med hjälp av det senaste märket uttrycker människor en allt större tveksamhet. Placebo fungerar bara så länge vi tror på det. Upprepade försök tillsammans med brustna illusioner gör att vi tvekar. Detsamma gäller också oss som arbetar med varumärken, visst handlar det om att vi vill bli sedda, omtyckta och ansedda som värdefulla.
    
Vi blir hyllade när illusionstricket går hem. Det är liksom ingen idé att låtsas som något annat. Nackdelen är att människor blir så nyckfulla och ombytliga att vi ständigt tvingas hitta på nya löften på en allt trängre idémarknad. Religionen har på så sätt den stora fördelen att den har livslång leveranstid.
    
Vi tvingas tänka om. Att erbjuda att bli sedd, omtyckt och ansedd värdefull kommer inte längre att vara en konkurrensfördel, det är en förutsättning för att din lösning ska komma i åtanke. En möjlighet innebär att upprätta nätverk som inte brister, som har förmåga att lova och leverera värde över tid som ett slags socialt kontrakt.
    
Play ball!
    
    
    

Jonas BERGVALL


Artikeln skrevs av Jonas Bergvall
Skicka e-mail till jonas.bergvall(at)bergvallpoddermacfarlane.com
    

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se