Kan du verkligen bli lite iskall?

Framgångsrika investerare har en sak gemensamt. De är helt ologiska men vet om det. De har utverkat olika system för att inte låta känslorna förblinda. De är på väg mot logik.

Kan du verkligen bli lite iskall?. 
Framgångsrika investerare har en sak gemensamt. De är helt ologiska men vet om det. De har utverkat olika system för att inte låta känslorna förblinda. De är på väg mot logik..
Published 2015-03-26

Kan du verkligen bli lite iskall?

Framgångsrika investerare har en sak gemensamt. De är helt ologiska men vet om det. De har utverkat olika system för att inte låta känslorna förblinda. De är på väg mot logik.


Den stora pöbeln är definitionsmässigt medioker. Man tjänar aldrig pengar på att göra som andra. Men det är en tuff strategi. Vi söker ju hela tiden trygghet i gruppen, människans starkaste drivkraft. Att då göra som alla andra inte gör är nästan omänskligt. Men om du inte klarar det så lägg pengarna på något annat.
    
Jag hade nöjet att tala med John Kearon häromdagen. John är grundare och huvudägare i världens mest innovativa strategifirma, Brainjuicer. De är mer inriktade på konsumentmarknader än på kapitalmarknader men har verkligen krupit under skinnet på människans beteenden. Om Unilever och Coca-Cola lyssnar på John Kearon för vägledning i beslut borde kanske även du göra det.
    
John lyckades sätta fingret på en viktig sak när han jämförde beslut i kapitalmarknader med hans hemmabana, snabbrörliga konsumentvaror. I konsumentmarknader skall man positionera sig för att produkterna skall driva med marknaderna men i kapitalmarknaderna skall man göra tvärtom. Där fungerar logik. problemet är hur vi skall kunna bli logiska.
    
Det är samma koppling som gjort Kjell Enhager så framgångsrik. Vi fastnar gärna i gamla mönster och kommer inte vidare. Tänk själv och gå din egen väg. Lätt att säga men svårt att göra.
    
Bli lite iskall så går det lättare.
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se