Storyskapande

Din story är viktig. 
En praktisk guide för att komma i gång med en bra story för ditt affärsprojekt..
En praktisk guide för att komma i gång med en bra story för ditt affärsprojekt.

Published 2014-02-22

Din story är viktig

Vi älskar en bra story. Därför har storytelling blivit så populärt i affärskommunikation.


story


Istället för att rada upp massa siffror och fördelar, skriv en bra story och det du försöker förmedla går hem. Vill du göra en bra presentation? Bygg en story istället för att rabbla upp massa argument. Du kan använda storytelling även när du vill vara innovativ. Men istället för att snegla bakåt, behöver du hitta på vad som kommer att hända i framtiden – storyskapande.
    
Först behöver vi en kreativ målsättning. Det kan vara lanseringen av vårt dotterbolagskontor i Shanghai, en ny bättrad produkt eller ny förbättrad affärslogik. Se nu till att det är en radikal förbättring vi riktar in oss på. Även om du letar efter småförbättringar blir ingen kul story. När du väl spikat målsättningen, pröva att göra det intressant, lite sexigt.
    
Din story börjar idag och slutar med att du nått ditt mål. Hur kommer du dit? Hur du och dina medarbetare måste fixa er framåt och lösa problem blir själva kärnan i berättelsen.
    
I varje bra story finns det spänning, konflikt och förhoppningsvis en motståndare, en vettvilling. När du begrundar vilka svårigheter som ligger inbyggda i att sälja in din idé så har du storyns kärna. Fundera över vilka steg som du måste passera för att din idé skall nå fram. Det kan vara mariga grupper med riskhatare, jobbiga inköpsprocesser och en jobbig ekonomi generellt. Sedan finns där din vettvilling. Kanske är det en marig mellanchef som hatar förändring och vill skjuta ner din idé. Kanske är det en konkurrent som har ungefär samma planer.
    
Nu blev det jobbigt men din story skall ha ett bra slut så du får vrida på konfliktriskerna och möjligheterna så att du kan lösa det hela positivt och hur du skall knäcka vettvillingen. Hur skall du hantera motgångarna? Hur står du ut? Vad krävs nu av dig för att få till en bra positiv och kreativ lösning?
    
Nu har du vad du behöver för att få till en bra story. Den kan börja med att ”en gång i tiden var det en sexig grupp människor som hade en plan….” Sedan kan du berätta din story, med spännande detaljer och vettvillingar. Beskriv hur varje tröskel hanteras och hur lösningarna kommer ut i dagsljuset. Gör det lite intressant. Skriv så att alla vill höra slutet och om gruppens prestationer. Beskriv hur framgången känns och att ..”alla levde lyckliga därefter”. Är du sedan lite clever så lämnar du en öppning för en spännande fortsättning.
    
Varför gör vi allt det här? Det finns tre fördelar avseende innovation:
    
1. Först och främst skapar du en actionplan som har de mest rimliga svårigheterna inbyggda. Normalt glöms det bort i kreativa processer. Så nu kanske du kan slippa en del jobbiga upplevelser, vettvillingar etc. Du är förberedd.
2. Dessutom blir ditt gäng coachade. De inser att svårigheter kan hanteras och vettvillingar kan knäckas. Trots motgångarna blir det ett positivt slut.
3. Sist men inte minst, du har ett redskap för att sälja in din idé. Du kan visa alla fördelar och vägen framåt för medarbetare, leverantörer och alla som du är beroende av för att din idé skall fungera. Det är ju precis som vi var överens om inledningsvis, alla gillar en bra story.
    

Jeffrey B

 

 

EQapital.se

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.