Minecraft bygger företagsvärdet!

Kan Minecraft förflytta ett varumärke?. 
Minecraft spelas varje dag av 60 miljoner personer vilket är en maktfaktor för ditt företags värde och för attraktionen som arbetsgivare.
Minecraft spelas varje dag av 60 miljoner personer vilket är en maktfaktor för ditt företags värde och för attraktionen som arbetsgivare

Published 2014-03-20

Kan Minecraft förflytta ett varumärke?

Om man frågar en person på gatan om dem känner till Minecraft så svarar kanske 75% att dem har hört talas om det. Frågar man om dem har spelat det är det ingen eller väldigt få över 30 år som svarar ja. Gör du samma experiment i ett högstadium eller ett gymnasium svarar majoriteten ja på båda frågorna!

    

ungdomar


För att ge en kort bild av om Minecraft är för dig som tillhör den första kategorin, den som har hört talas om det, men inte vet vad det är, så är det ett online-spel som dagligen används av ungefär 60 miljoner ungdomar runt om i världen. För dessa är Minecraft en värld och ett språk som dem ”talar” dagligen – en jämförelse är att det är ungefär lika många som talar Italienska dagligen.
    
För en tid sedan utmanade jag en ledande person i ett av Sveriges största börsföretag med följande ansats: ”Jag tror att ni med Minecraft skulle kunna positionera om synen på ert varumärke från ett gammalt tråkigt bolag till ett innovativt modernt och spännande företag som framtidens studenter skulle vilja arbeta inom.”
Reflektionen kom efter en tid – ”Vi har tittat på det här och kommit till slutsats att det är av inget intresse för oss”
    
Låt oss reflektera lite kring denna berättelse. Med största sannolikhet tillhörde personen i fråga kategori ett – har hört talas om det, men vet inte vad det är. En annan reflektion kopplat till den första är att personen inte ens ställde en motfråga på min ansats, han kunde ha bemött mig med ”Intressant frågeställning – hur tänker du då?”. Slutligen är svaret också intressant att analysera, där han med ryggmärgen avvisar frågeställningen utan veta ha en aning om hur Minecraft skulle kunna användas.
    
Hade han i stället mött ansatsen med öppenhet och nyfikenhet och frågat ”Hur skulle vi som inte säljer till konsumenter använda Minecraft?” hade han insett att de som spelar Minecraft idag tar examen i morgon. Vid val av arbetsgivare kommer de minnas företag som lever i sin nutid, och intressanta företag värderas i regel högre på en aktiemarknad.
    
En fråga som följer mig efter denna historia är hur vanligt det är företag agerar på det här sättet – att avslå en idé eller innovation utan att ens vet vad man säger nej till? Hur skulle du känna om det var ditt företag som betedde sig såhär?
    

Johan Nuder

    

 

 

EQapital.se