Transparens och innovation är enklaste vägen till värde

Många företag får en abrupt insikt när de ser att den bild de försöker bygga, med årsredovisningar och reklam, inte fungerar. Beteendevetenskapen visar tydligt att människans utvärderingsförmåga hänsynslöst borrar rakt igenom alla chimärer.

Transparens och innovation är enklaste vägen till värde. 
Många företag får en abrupt insikt när de ser att den bild de försöker bygga, med årsredovisningar och reklam, inte fungerar. Beteendevetenskapen visar tydligt att människans utvärderingsförmåga hänsynslöst borrar rakt igenom alla chimärer..
Published 2015-04-08

Transparens och innovation är enklaste vägen till värde

Många företag får en abrupt insikt när de ser att den bild de försöker bygga, med årsredovisningar och reklam, inte fungerar. Beteendevetenskapen visar tydligt att människans utvärderingsförmåga hänsynslöst (oftast) borrar rakt igenom alla chimärer och vi kommer riktigt nära den sanna bilden, den som företaget inte alltid är så stolt över.


Radikal innovation är väsentligt för värdet. Radikal ur perspektivet att man inte når framgång på det mest förutsägbara sättet, att variera priset, satsa på reklam, eller att hitta variationer på konkurrenternas erbjudande. Det svåraste men bästa sättet, och det (de potentiella) aktieägarna verkligen gillar, är att gå den egna vägen. Föredömet är Apple. De har aldrig mött konkurrenterna på deras egen planhalva. De har alltid flyttat på sig och tillfört något nytt och helt oförutsägbart.
    
Vi har så lätt att fastna i industritänk och konkurrera med same same. Gör inte det.
    
Brainjuicer rankas som världens mest innovativa marknadsundersökningsföretag. Deras radikala analys och rådgivning har gjort att kunderna ofta gör nytt och oväntat. Enligt John Kearon som startade Brainjuicer för 15 år sedan har vi ett problem med att vi gärna vill vara logiska. Vi söker oss till rationella marknadsargument fast det är ineffektivt. Det stämmer väl in på tjänste- och produktmarknader.
    
Men det stämmer lika väl på kapitalmarknader. Sannolikt bättre eftersom vi är mer angelägna att framstå som logiska och rationella. Beslut på aktiemarknaden styrs av vårt undermedvetna. Vi vill gärna göra en saklig analys inför våra investeringar men har inte en chans när vi blir bortrövade av våra intuitiva krafter. Skillnaden i styrka mellan logik och intuition är 200 000 gånger. (uppskattat av Nobelpristagaren Daniel Kahneman). Intuition äter logik till frukost.
    
Så var hamnar vi med resonemanget? Vi köper inte kommunikativa chimärer. Gå direkt till radikal innovation och var öppen med det. Transparens och innovation är enklaste vägen till värde.
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    
    
    
    

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se