Digitalisera för konkurrens- och attraktionskraft

Digitalisera för konkurrens - och attraktionskraft!. 
Digitalisering är inget självändamål. Däremot är det ett allt viktigare medel för att kunna skapa konkurrensfördelar och samtidigt attrahera såväl kunder, partner, talanger och investerare. För konkurrenskraftens och attraktionens skull..
Digitalisering är inget självändamål. Däremot är det ett allt viktigare medel för att kunna skapa konkurrensfördelar och samtidigt attrahera såväl kunder, partner, talanger och investerare. För konkurrenskraftens och attraktionens skull.

Published 2014-08-13

Digitalisera för konkurrens - och attraktionskraft!

Nej, digitalisering är inget självändamål. Däremot är det ett allt viktigare medel för att kunna skapa konkurrensfördelar och samtidigt attrahera såväl kunder, partner, talanger och investerare.

    

Digital age


Tittar man på börsvärde är tre av världens fyra största bolag i centrum för digitaliseringen, Apple, Google och Microsoft (det fjärde är Exxon). Alla tre är vinstmaskiner. Alla tre är också ytterst digitalt mogna. På hemmaplan har Kinnevik stuvat om rejält i portföljen och har nu stora digitala innehav exempelvis i skonäthandeln Zalando, den ryska Blocketkopian Avito och inkubatorn och vencapbolaget Rocket Internet. Alltmedan aktiekursen ökar. Industrikoncernen Trelleborg är mitt uppe i en digital transformation och kursen har de senaste åren gått spikrakt uppåt.
    
Vad kan vi lära oss av detta?
    
Den första frågan att ställa sig är om det finns någon koppling mellan ett bolags digitala mognadsgrad och dess konkurrenskraft? Ja, den korrelationen ser ut att vara tydlig. Det vittnar bland annat studier från MIT/Cap Gemini och BCG om. Studierna påvisar att de bolag som är mest digitaliserade också har högst tillväxt och lönsamhet. Det är också en av de främsta drivkrafterna bakom de digitala agendor som EU och Sverige har.
    
Den andra frågan att ställa sig är om det finns någon koppling mellan ett bolags digitala mognadsgrad och dess aktiekurs? Här har vi inga studier att luta oss tillbaka mot men det är rimligt att tro att så är fallet. Förutom att digitalisering korrelerar med högre tillväxt och förväntad lönsamhet, som rimligen har påverkan på aktiekursen, är det få som argumenterar emot att framtiden kommer att bli alltmer digital och investerare vill vara ägare i bolag som omfamnar framtiden.
    
Sannolikt omvärderas bolag som har en digital mognad både av ekonomiska orsaker och mer känslomässiga aspekter. Förväntad lönsamhet är viktigt, men eftersom det är en avsevärd risk i att inte anpassa verksamheten till tekniska möjligheter, känns det sannolikt bra att ha företag i portföljen som tar omvärldsförändringar på allvar och anstränger sig för att försöka förstå vad som kommer.
    
Slutligen. Den digitala andelen av företags konkurrenskraft växer, och den växer för var dag. För styrelser, bolagets VD och ledningsgrupper gäller att förstå detta och att ta konsekvenserna av denna insikt.
    
Gör det för er konkurrenskraft. Och attraktionskraft.
    
Bakgrund:Joakim Jansson är entreprenör och strategikonsult på Digjourney. Joakim har tillsammans med Marie Andervin, VD på Digital Intelligence och ett 30-tal co-creators från näringsliv och akademi tagit fram en arbetsmetodik för företags digitala förändringsresor. Denna metodik är central i en kommande bok på ämnet från Joakim och Marie.
    
    

Ulf Löwenhav
Marie Andervin
Joakim Jansson

 

 

EQapital.se