Google tio gånger bättre

Google tio gånger bättre. 
Åtta meter var målet för världens bästa längdhoppare till Bob Beamon knäckte den illusionen med ett hopp på 8.90. Vi sätter hela tiden gränser och speciellt i Sverige justeras gränserna neråt av jantelagen. Inte för Google..
Åtta meter var målet för världens bästa längdhoppare till Bob Beamon knäckte den illusionen med ett hopp på 8.90. Vi sätter hela tiden gränser och speciellt i Sverige justeras gränserna neråt av jantelagen. Inte för Google.

Published 2014-11-05

Google tio gånger bättre

Åtta meter var målet för världens bästa längdhoppare till Bob Beamon knäckte den illusionen med ett hopp på 8.90. Vi sätter hela tiden gränser och speciellt i Sverige justeras gränserna neråt av jantelagen. Uppfriskande med Googles ledning som struntar i gradvisa förbättringar och letar 10x lösningar, radikalt nya grepp som gör att saker blir 10 gånger bättre.

    


Vi har en önskan att bli klara, att slippa behöva kämpa. Vi fixar till något så att det blir tillräckligt bra så kan vi ta det lugnt sedan. Det krävs tokstollar för att flytta den lata ribban rejält uppåt. Det behövs en Elon Musk (Tesla) för att få fart på elbilar och det krävs sådana som Larry Page (Google) för att få fart på självstyrda bilar. Det som skiljer dessa individer från de flesta är dels ”urgency” (bråttom, fixa nu, inte i morgon), dels oräddhet, att strunta fullkomligt i vad omvärlden tycker. Vad de flesta anser och tycker är ofta helt fel.
    
Steve Jobs (Apple) var en som siktade långt längre än vad vi trodde var möjligt. Bill Gates (Microsoft) och Markus Persson (Minecraft) likaså. Utan att veta, verkar inte vinsten någonsin varit drivande. Personerna drevs kanske av jakten på omvärldens respekt, äran av att få flytta gränser, eller kanske bara av att det gick.
    
Vi kan ofta se radikalt nya lösningar framför oss. Kanske vågar vi inte för att det är för radikalt. Och det går definitivt inte att få finansiering för det krävs att du kan göra en marknadsplan och hur gör man det utan marknad. På samma sätt ger sig Christer Gardell ut på ej kartlagd mark. Han vågar ta in pengar och ta en position utan att fråga om lov. Zlatans storhet ligger bara till del i tekniken. Han vågar.
    
Alla har potentialen att tänka radikalt annorlunda men få klarar av att verbalisera det, att övertyga omvärlden om lösningens möjligheter. EN övning som kan hjälpa är att studera ett område och känna efter vad Steve Jobs hade gjort åt det, eller vad Googles lösning hade varit. Ofta ligger möjligheterna att kommersialisera något i ett gränsland mellan psykologi och marknadsföring, dvs. riktiga behov som kommer att gillas av människor både för att det behövs men för att människor går igång på lösningen, känner sig uppskattade, engageras.
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se