Microsoft är känslokalla

Microsoft är känslokalla. 
Microsoft är på flera sätt motpolen mot Apple. Apple berör genom överlägsen design, genial användbarhet och skapar långsiktig lojalitet. Förutom grym teknik är det en psykologisk produkt. Microsoft är logiskt korrekt men kommer aldrig beröra..
Microsoft är på flera sätt motpolen mot Apple. Apple berör genom överlägsen design, genial användbarhet och skapar långsiktig lojalitet. Förutom grym teknik är det en psykologisk produkt. Microsoft är logiskt korrekt men kommer aldrig beröra.

Published 2014-12-13

Microsoft är känslokalla

Microsoft är på flera sätt motpolen mot Apple. Apple berör genom överlägsen design, genial användbarhet och skapar långsiktig lojalitet. Förutom grym teknik är det en psykologisk produkt. Microsoft är logiskt korrekt men kommer aldrig beröra.


När iPhone var på väg att lanseras hånade Microsofts vd Steve Ballmer Apples naiva försök att ge sig in på den konkurrensutsatta telefonmarknaden med vad han betecknade som en helt värdelös produkt. Den skulle bli alldeles för dyr och den hade inget riktigt tangentbord, precis det som affärsanvändarna efterfrågade.
    
"There is no chance that the iPhone is going to get any market share"
    
Han kunde inte ha haft mer fel.
    
Missbedömningen var ur ett logiskt perspektiv. Man gjorde marknadsundersökningar utifrån det som redan fanns på marknaden. Korrekt men faktiskt naivt eftersom vi inte styrs av logik.
    
Kraften i våra känslor bedöms vara 200 000 gånger starkare än kraften i vår logik. Apple utgick från att användare skulle gilla att ha en enkel ren skärm och att priset blev ointressant när man såg den attraktiva skärmen och imponerades av hur lätt den var att använda.
    
Nu när Apple har etablerat sig starkt inom musik, mobiltelefoner, e-böcker och är på väg mot betalsystem, är det fortfarande de som inte tror att de har den teknik som krävs för att ta marknader.
    
Åter glömmer man att tekniken vandrar bakom känslorna. Vi har en stark önskan att vi vore logiska och att vi väljer det mest rationella alternativet. Precis som Steve Ballmer gjorde.
    
    


Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se