10 orsaker till att din nästa bil är en Apple

Vi människor är inte en bråkdel så bra på att se omvärldsförändring som vi själva tror att vi är. Vi sitter kvar i gamla perspektiv och har svårt att acceptera förändring tills den står på tröskeln.

10 orsaker till att din nästa bil är en Apple. 
Vi människor är inte en bråkdel så bra på att se omvärldsförändring som vi själva tror att vi är. Vi sitter kvar i gamla perspektiv och har svårt att acceptera förändring tills den står på tröskeln. .
Published 2015-02-17

10 orsaker till att din nästa bil är en Apple

Vi människor är inte en bråkdel så bra på att se omvärldsförändring som vi själva tror att vi är. Vi sitter kvar i gamla perspektiv och har svårt att acceptera förändring tills den står på tröskeln.
    
    Det finns ett par orsaker till att Vi kan förvänta oss att Apple har en bil i "pipelinen". Jag har listat de 10 jag tror på:
    
1. Ultimat kommunikationsverktyget. Bilen är det ultimata kommunikationsredskapet. Det blir naturligt för Apple att bredda den egna definitionen av interaktion.
    
2. Bättre designkultur. Det finns inget internationellt konsumentföretag som kommer i närheten. Bil kan vara den konsumentvara där design spelar mest roll.
    
3. 178 miljarder dollar. I Kassan. Att ta fram en ny bil bedöms kosta 1 miljard dollar. Apple har just nu ett problem med att göra av med pengar. Lösningen kan vara att ge sig in i den svåraste, värsta, mest prestigefyllda, mest beundrade, och mest varumärkesberoende branscher av alla.
    
4. Industrikunskaper. Apples skickligaste logistiker och produktionstekniker har hämtats från bilindustrin.
    
5. Starkt varumärke. När Apple meddelar att de bygger en bil kommer miljontals människor att längta efter att få styra en iCar längs Essingeleden. Det kan ingen annan tillverkare hävda och rimligen kommer ”Vorsprung Durch Technik” tappa sin lyster i jämförelse med en Applebil.
    
6. Funktionalitet. Apple lyckas skapa enkel och ren funktionalitet där konkurrenterna sitter i gammal kultur och historiska värderingar. Det är speciellt viktigt när en tilltagande del av bilarnas värde är elektronik och smartness.
    
7. Apple kan. Bolaget går alltid helt andra vägar än vad som förväntas av dem. Musik, mobiltelefoner, klockor och betalsystem var alltid helt otippat och Apple har visat att de har förmågan att piska livslusten ur etablerade konkurrenter. Det spelar ingen roll om du heter Porsche, Audi, Ferrari eller Mercedes, du kommer att bli utdragen på isen och förödmjukad.
    
8. Global sourcing. Apple har fungerande tillverkning i Asien och Latinamerika. On time, rätt pris och rätt kvalitet.
    
9. Retail. Bilindustrin lever kvar i förlegade distributionsmönster med geografiskt spridda återförsäljare. Tesla har försökt ändra det men inte lyckats än. Apple har kraften att använda de existerande kanalerna även för bilar. Äntligen.
    
10. Kvalitet. Löjligt bra kvalitet i jämförelse med halta konkurrenter.
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se