Uppfinnare sneglar på musikexporten

Vattenkammad uppfinnare väntar på bussen. 
Uppfinnarna organiserar sig nu på ett sätt som gör att de kan få draghjälp av våra stora exportföretag.
Uppfinnarna organiserar sig nu på ett sätt som gör att de kan få draghjälp av våra stora exportföretag

Published 2014-01-01

Vattenkammad uppfinnare väntar på bussen

Vi kallade dem inventörer tidigare. Ofta blandar vi ihop innovationer och uppfinningar. Innovationer finns det en marknad för men uppfinningar är tidigare en så. Det är det som är allra tuffast, att ta fram något som ingen vill ha, eftersom ingen ännu vet att de behöver det.

    

inventor


Jag har tagit uppfinningar för givet. Men det var innan jag visste hur tufft uppfinnare har haft det. Jag har nu sett ett antal viktiga ”sanningar:"
    
1. Vi behöver uppfinningar. Utan skapandekraften är vi sålda. Sverige har ingen konkurrenskraft om detta lilla land inte tänker nytt och anpassar oss till alla starka drivkrafter. Bästa sättet att anpassa sig är att titta framåt, ta till sig teknik som finns, och skapa något helt nytt.
    
2. Stora företag uppfinner inte. Det är något med den tillrättalagda miljön. Ingenting helt nytt kommer ur stora företag. De kan vrida och vända på ett varumärke eller lägga till en applikation men miljön sätter stopp. Stora företag har prövat att centralisera kreativitet till särskilda labs men det hjälper inte.
    
3. Universitet uppfinner inte. Det är ett önsketänkande att våra universitet sitter på skapandekraften. Det är tvärtom. Universitet är konserverande. För att klara utbildningen måste du hålla med din lärare som i sin tur måste ha samma världssyn som sin professor. Vinnova är i grunden ett tankefel. Nu är organisationen på plats och vill överleva sig själv men vi klarar oss bättre utan Verket för Innovation.
    
4. Svensk musikexport är rätt uppbyggd. Den utnyttjar kreativiteten hos ett stort antal musikuppfinnare och internationellt starka företag. Det är rätt tänkt. Utnyttja den lokala skapandekraften men kommersialisera med starka internationella företag. Strukturen startades med ikoner som Denniz Pop (Dag Volle) och ABBA och fortsätter.
    
    - Det är det vi skall göra nu! Vi har lärt oss av musiken! Jag har fått nöjet att träffa Örjan Strandberg. En stark och drivande kraft för uppfinnare och ordförande i STIK, Stockholms Innovatörskrets. Han ser ut som stereotypen av en musiker men talar som en internationellt framgångsrik affärsman.
    
Lösningen är ett organiserat samarbete mellan uppfinnare och svenska exportföretag. Uppfinnare får hjälp med att visa upp och licensiera sina kreativa lösningar genom talangscouter. Det finns en bra potential där. Vi hoppas att det fungerar.
    
- Det existerande systemet innebär att du lätt kan få ett bidrag från Almi men sedan ställs du nyrakad och vattenkammad i söndagskostymen vid busshållplatsen. Bussen kanske kommer men i normalfallet står du kvar och väntar på något som aldrig kommer att ske.
    
Nu har uppfinnarna hittat ett sätt att cykla in till stan och ställa ut på den egna mässan. Bra initiativ och bra för Sverige!
    
    

Ulf Löwenhav

    

 

 

EQapital.se