Innovationsmätningar

Kan innovation mätas?. 
Det finns olika sätt att ranka innovativa bolag men att mäta marknadsvärdet är kanske fel och mäta antalet patent är definitivt fel. .
Det finns olika sätt att ranka innovativa bolag men att mäta marknadsvärdet är kanske fel och mäta antalet patent är definitivt fel.

Published 2014-03-08

Kan innovation mätas?

Innovation är ett alltmer populärt ord. Kanske använder vi det ibland på fel sätt. Jag fick nyligen lära mig av en uppfinnare att innovation enbart är relevant när det finns en marknad. Uppfinningar är då helt nya saker som görs för att det är möjligt, utan att någon ännu ser ett behov.

    

kids


Innovation är att förnya. Den mesta innovationen sker förhoppningsvis i våra tillväxtföretag. Man tar något existerande som fungerar men använder det på ett nytt sätt. Det kan vara originellt och principiellt nytt av betydelse inom vilket område som helst.
    
Vilka företag är våra mest innovativa? Det finns olika sätt att svara på frågan och sannolikt finns det flera hyggliga svar. Tidningen Forbes rankar varje år stora börsnoterade företag efter ett slags förväntans värde. På amerikanskt manér utgår man ifrån att det finns en exakthet i att räkna sig fram till marknadens bedömning. Det finns en säkerhet i siffror och speciellt decimaler. Man har exakt rätt snarare än ungefär fel. Svenska företag som placerar sig bland de hundra bästa i världen är då Assa Abloy, Atlas Copco och Sandvik. Bra företag men det finns andra som saknas, exempelvis Ericsson.
    
Finns det bättre sätt? Säkert, men om man vill hitta en rankning så är det svårt. Några ger sig på att mäta antal patent som söks. Det finns även där en möjlighet att räkna sig fram men sammantaget säger det ingenting. Det kan vara de gradvisa förbättringar som är möjliga att säkra juridiskt men användbarhet och förnyelse mäts inte på det sättet. Radikal innovation kan vara när ett företag kopierar hur verksamhet bedrivs från en annan bransch. Kanske är verkligt innovativt men kräver inget patent.
    
Förändringsbenägenheten hos börsnoterade företag utvärderas kontinuerligt av marknaden. Den undermedvetna kraften hos ett stort antal individer, anställda, kunder, aktieägare, leverantörer, konkurrenter, styrelseledamöter och andra insynspersoner är kraftfull. Det sker kontinuerliga jämförelser med andra företag och kommande tjänster och produkter utvärderas. Frågan är om det går att utvärderas genom studier av marknadsvärden eller om mätningar av individernas bevekelsegrunder för köp eller sälj av aktierna är bättre. Marknadsvärden isolerat visar inte de enskilda krafterna som drar åt olika håll. Bakom ett mediokert marknadsvärde kan dölja sig ett stor radikal innovation men en säljare som behöver likviditet. Perceptionsstudier ger ett bättre svar, dvs. kraften i att nå närmare tusentals individers unika uppfattning om olika företags förmåga att utnyttja alla förändringar i omvärlden till egen fördel.
    
Att mäta innovationskraften är viktigt. Det ger kapitalmarknaderna information om var det är mest intressant att satsa kapital. Då rör sig kapital dit det gör mest nytta och konkret innovation belönas.
    

Ulf Löwenhav

    
    
    

 

 

EQapital.se