Louis Pasteurs teori om bakterier är ett absurt påhitt!

Louis Pasteurs teori om bakterier är ett absurt påhitt!. 
Professor Pachet hade helt fel om Pasteur för att han vägrade tänka nytt. Det är så bekvämt i den egna silon, omgiven av trevliga ja-sägare.
Professor Pachet hade helt fel om Pasteur för att han vägrade tänka nytt. Det är så bekvämt i den egna silon, omgiven av trevliga ja-sägare

Published 2014-02-19

Louis Pasteurs teori om bakterier är ett absurt påhitt!

Så sa Pierre Pachet, professor i fysiologi i Toulouse 1872. Han hade helt fel. Men i hans värld var Pasteurs påhitt helt osannolikt. Vi har fruktansvärt svårt att tänka utanför ramarna och det lustiga är, fast egentligen är det rejält tragiskt, att så många är tvärsäkra på att de har rätt.

    

innovativeconcept


Någon har liknat det vid silos. Smala funktioner eller avdelningar inom företaget som anser sig göra rätt och förkastar alla andras tillvägagångssätt. Vi ser det på universiteten där du för att få godkänt på provet måste anpassa dig till lärarens ”religion”. Och läraren som är på väg att doktorera måste även han bekänna sig till religionen för att klara sig och sedan få uppdrag på institutionen.
    
Samtidigt är vi snabba på att säga att vi tänker utanför boxen. Vi diskuterar innovation med våra arbetskamrater för att det är bestämt så. Vi funderar en stund över om vi kan serva kunden på ett bättre sätt men kommer fram till att vi är ganska duktiga på det vi gör. Vi slår oss ner i en bekväm fåtölj och anstränger oss lite grann, vi kisar lite med ögonen för att se begåvade ut och försöker vara kreativa.
    
Många företag har börjat resan mot slutet. De ser det inte för att i samkvämet med sina arbetskamrater så känner man sig trygg. Alla försök till förändring motarbetas. Jag har ju min arbetsbeskrivning och mitt jobb. Alla andra får gärna ändra sig men jag är nöjd.
    
Stora företag klarar inte av att förändra sig. De kan försöka skapa innovation labs men ingenting radikalt nytt kommer någonsin därifrån. Man kan vara bra på att utöka användningsområden och utnyttja ett varumärke lite bredare och lite längre. För radikal innovation krävs ”inträngdhet” jag kan inte komma på någon bättre översättning av engelskans ”urgency”. Det krävs att det är bråttom och det krävs enkla lösningar som fungerar direkt.
    
Sannolikt är den traditionella bankindustrin ett exempel på något som har påbörjat den sista resan. Bankerna är inte innovativa, de är inte populär, de löser inga samhällsproblem, och det märks på värderingarna. Små, små företag har börjat ta upp konkurrensen och kunderna väljer tacksamt alternativen.
    
Bankerna är inte ensamma. Det finns gott om verksamheter som likt Professor Pachet är säkra på hur omvärlden ser ut.
    

Ulf Löwenhav

 

 

EQapital.se