Förändrar mobiliteten framtidens affärsmodeller?

Förändrar mobiliteten framtidens affärsmodeller?. 
Mobiliteten förändrar vårt sätt att leva, hur påverkar det affärsmodellerna framöver...
Mobiliteten förändrar vårt sätt att leva, hur påverkar det affärsmodellerna framöver..

Published 2014-04-17

Förändrar mobiliteten framtidens affärsmodeller?

För en tid sedan träffade jag en kollega för att diskutera ett projekt vi jobbade med. Vi bestämde oss för att träffas på Espresso House vid Stureplan. Mötet var bra och kaffet gott, men det var något helt annat jag tog med mig därifrån...

    

mobility


Det jag reagerade på var att jag räknade till 26 stycken laptops på borden, och att dem flesta var inte där för att dricka kaffe och socialisera, utan för att arbeta.
    
Möjligheten till att vara nåbar, kontakta andra, och föra en dialog var du än befinner dig förändrar vårt beteende mer än vi själva uppfattar. Berättelsen från mitt cafébesök visar just att den gamla traditionella funktionen av ett café har utvecklats genom mobilitetens möjligheter.
    
Det är intressant att fundera över vad mobilitet innebär för andra förändringar i samhället och på företags affärsmodeller. Ett annat slående exempel är från min skidsemester. Vi hade hyrt en stuga genom Skistar som driver skidortens liftanläggningar och såg fram emot en vecka i pisterna. Den mobila täckningen i stugan var ganska dålig, och ungarna var påtagligt besvikna över att Netflix inte fungerade - ”Titta på TV TV ” var inte alls ett populärt alternativ. För oss blev det ett negativt inslag på veckan vilket säkert skulle påverka oss vid val av stuga nästa år.
    
Jag kunde inte släppa den där tanken, och började fundera på konsekvenserna i ett större perspektiv. Att den mobila täckningen skulle påverka mig i val av stuga eller kanske till och med att jag bytte skidort, skulle indirekt påverka affärsidkare på orten. Att stugorna i deras närområde skulle ha bra mobil täckning, alternativt Wifi, låg rimligtvis därför även i deras intresse.
    
Den mobila accessen blir mer och mer en hygienfaktor och utgör tillgängligheten till ett stort utbud av tjänster. Med dagens affärsmodell betalar vi genom vårt abonnemang en ”entrébiljett” till dessa tjänster. Låt oss göra en metafor på samma tema som visar hur tokigt det är. Du skall åka till köpcentrumet och shoppa. Väl framme parkerar du bilen och betalar p-avgift, vilket i sig är helt ologiskt. Vid entrén stannar du till löser entrébiljett – accessen till butikerna. Nu är du klar att kan gå in och shoppa butikernas varor. Du stannar lite för länge för att shoppa mer, får en p-bot och åker hem lite lagom nöjd…
    
Vem vet, i ett framtida perspektiv ser vi kanske nya affärsmodeller där konsumenten slipper betala entrébiljett för att köpa tjänster via den mobila accessen?
    
    

Johan Nuder

 

 

EQapital.se