När man skapar inte innovation

När man skapar inte innovation. 
Bakvänt så klart men det är sannolikt det det handlar om. Regeringen tillsätter en ny entreprenörskapsutredning. Och som alltid finns det en våt dröm att det är kopplat till akademika. Helt fel..
Bakvänt så klart men det är sannolikt det det handlar om. Regeringen tillsätter en ny entreprenörskapsutredning. Och som alltid finns det en våt dröm att det är kopplat till akademika. Helt fel.

Published 2015-03-03

När man skapar inte innovation

Bakvänt så klart men det är sannolikt det det handlar om. Regeringen tillsätter en ny entreprenörskapsutredning. Och som alltid finns det en våt dröm att det är kopplat till akademika. Helt fel.


Svenska högskolor har alltid lyckats slå blå dunster i ögonen på våra regeringar. Det ser så bra ut på en whiteboard – att näringsliv och högskolor samarbetar och breddar vårt kunnande – och hand i hand vandrar vi mot en framgångsrik framtid.
    
I verkligheten kan vetenskaplig metod – det tänkande som gör att akademiker håller sig på en rät linje och inte lägger ner tid på sådant som inte går att bevisa – inte kombineras med innovation – riktigt nytänkande.
    
Nytänkande kräver att man går den helt oförutsägbara vägen och lyfter fram konstiga kombinationer – sådant som 99 av 100 personer säger att det är fel och korkat.
    
Allt stort har skapats under kompakt motstånd från de som verkligen vet, exempelvis etablerat näringsliv och akademika.
    
Det finns stora fördelar med högskolor. Att ge studenter möjligheten att lära sig hur samhället fungerar är stort och viktigt.
    
Innovation är något helt annat.
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.