Varumärken på aktiemarknaden

Varumärken på aktiemarknaden. 
Aktiemarknaden har knappt fått någon extern uppmärksamhet. Nya landvinningar där psykologi och beteendevetenskap fritt får influera finansmarknaderna resulterar i helt nya perspektiv.
Aktiemarknaden har knappt fått någon extern uppmärksamhet. Nya landvinningar där psykologi och beteendevetenskap fritt får influera finansmarknaderna resulterar i helt nya perspektiv

Published 2014-02-08

Varumärken på aktiemarknaden

Aktiemarknaden har knappt fått någon extern uppmärksamhet. Kanske har den ansetts för svår för alla som inte arbetar med den dagligen. Nya landvinningar, där psykologi och beteendevetenskap fritt får influera finansmarknaderna, resulterar i helt nya synsätt och tillvägagångssätt.

hjärnkugghjul


Dominerande influenser från ingenjörer på universitetens nationalekonomifakulteter och har medfört ett strikt rationellt tänkande. Det har sedan spritt sig via finansiell ekonomi in på kapitalmarknadsteorin. Robert J. Shiller, som just fick Nobels ekonomipris, sammanfattade det hela väl med att ingenjörerna har glömt bort individen – Teorierna fungerar inte eftersom det inte går att förutsäga individens beslut.
    
En effekt av finansteoretikernas slutenhet är att förståelsen för aktiemarknaden, jämfört med exempelvis marknader för snabbrörliga konsumentvaror, inte kommit så långt. Vi har nu insett att individens investeringsbeslut inte är rationella, utan påverkas av helt irrationella och mänskliga faktorer.
    
Det innebär att vi gärna vill gilla de företag vi köper aktier i – vi vill ha förtroende för strategi och ledning och den sammantagna bilden måste vara positiv. Den bilden, eller imagen, som vårt undermedvetna kontinuerligt bygger och redigerar, är det vi menar med varumärke. Och vi bör vänja oss vid att varumärke har samma påverkan på aktieköp som bilköp. Kapitalet har blivit emotionellt. Kapitalet påverkas av aktiens EQ. Företagen får börja behandla aktieägarna som kunder.
    
För många företag har detta en radikal betydelse. Till skillnad mot vårt enkla medvetande, har vårt undermedvetna en betydande utvärderingskraft och en förmåga att se när kommunikation hänger samman.
    
Om ett företag som påverkar vår miljö negativt och samtidigt försöker bygga en bild av att vara en ansvarstagande samhällsmedborgare skapar det en dissonans. På samma sätt har ett företag som konkurrerar med pris på huvudmarknaden svårt att lyckas bygga en image av teknikledarskap kring företaget på aktiemarknaden. Den sammantagna bilden av alla aktiviteter och all kommunikation sammanställs och utvärderas och blir en del av aktiens EQ.
    
Individens utvärdering av företagen kan även få andra effekter. Om individerna inte är rationella så är inte omsättning och resultat lika viktiga. Om företaget växer med positivt resultat bygger det förtroende för strategi och ledning men för att nå en riktigt hög marknadsvärdering behöver företaget imponera med innovationskraft och ett konkret deltagande i samhällsbyggandet.
    
Vid en sådan utvärdering blir företagskultur, varumärken och trovärdiga styrelser lika viktiga som företagets ekonomiska resultat. Aktiens EQ innefattar så mycket mer än resultat. När styrelser inte längre böjer sig för kvartalskapitalismen - finansiell närsynthet - och inser att företagskultur och bolagets EQ värde är viktigare för värdet än att hålla marginalerna, har vi kommit närmare att behandla aktieägarna som vi behandlar kunderna.
    

Ulf Löwenhav

    

 

 

EQapital.se