Ta tag i aktiekursen!

Ditt värdeansvar börjar här!. 
Med den gradivisa insikten att aktiemarknaden styrs av känslor, sådant som går att påverka, förbättras, har företaget en skyldighet att ta tag i aktiekursen..
Med den gradivisa insikten att aktiemarknaden styrs av känslor, sådant som går att påverka, förbättras, har företaget en skyldighet att ta tag i aktiekursen.

Published 2014-03-16

Ditt värdeansvar börjar här!

Det kan vara första steget mot att försvinna. Kursen rör sig neråt över tiden. Detta trots att vi skär i kostnader och försöker blidka marknaden. Aktiemarknaden, omvärlden, alla intressenter runt om oss, har en stark analysförmåga. Vår hjärna arbetar i det tysta och utvärderar kontinuerligt omvärlden. Information, sådant vi ser och inte ser, lagras, bearbetas och vi kommer fram till en slutsats. Antingen har vi förtroende för ditt företags strategi eller inte.


    

brainpower


Hjärnkraften, den undermedvetna sorteringen och utvärderingen, som tar oss fram till intuitiva förberedda beslut, har 95 % av vår hjärnkapacitet. Omvärldsinformation bearbetas och ett känslomässigt, kanske lite snedvridet, beslut kommer fram. Har vi förtroende för strategi och ledning? Är företaget bra för samhället? Är det innovativt så jag kan känna mig nöjd att vara ägare i en blivande industriell ledare?
    
Vad blir konsekvenserna av att omvärlden inte är rationell, att den styrs av känslor och subjektivitet? Konsekvensen blir att du som företagare får ta reda på intressenters intuitiva syn på ditt företag. Du kanske får ny information som kan påverka strategin eller få dig att inse att du behöver en bättre styrelse. Det kan även innebära att du måste kommunicera bättre, så att omvärldens bild stämmer med hur det verkligen ligger till. Det blir homogent och autentiskt.
    
EQapitals bedömningar visar att det kan skilja 50 % i värde mellan två företag som har samma lönsamhet, men där ett av företagen har omvärldens förtroende.
    
Optimalt marknadsvärde följer av två väsentliga faktorer:
    
• Verksamheten baseras på en stark strategisk situation inom ett område som är viktigt, där omgivningen upplever att företaget behövs och kan skapa värden för alla intressenter.
• Företaget skall beröra omgivningen. Det behöver inte vara reklam eller det vi betecknar som kommunikation. En bra företagskultur medför anställda som projicerar bra värdegrunder och berör.
    
Historiskt har det varit acceptabelt att låta bolagets aktiekurs leva sitt eget liv. Det har till och med funnits någon som tyckt att man inte skall engagera sig i börsvärdet. Det blir det det blir. Nu när du vet att de viktigaste byggstenarna för ett optimalt värde är sådana du styr över, finns det inte längre någon ursäkt. Rätt värde skapar det oberoende det innebär att få utveckla företaget och skapa en bra arbetsplats. Ta tag i aktiekursen! Det är din skyldighet!
    

Ulf Löwenhav

    

 

 

EQapital.se