Feel nothing, buy nothing (inte ens aktier)

Våra känslor styr oss utan att vi har en chans att sprattla emot. Speciellt intressant blir det på aktiemarknaden, ett ställe där vi verkligen vill framstå som att vi är i kontroll, att vi är logiska.

Feel nothing, buy nothing (inte ens aktier). 
Våra känslor styr oss utan att vi har en chans att sprattla emot. Speciellt intressant blir det på aktiemarknaden, ett ställe där vi verkligen vill framstå som att vi är i kontroll, att vi är logiska. .
Published 2015-04-06

Feel nothing, buy nothing (inte ens aktier)

Våra känslor styr oss utan att vi har en chans att sprattla emot. Speciellt intressant blir det på aktiemarknaden, ett ställe där vi verkligen vill framstå som att vi är i kontroll, att vi är logiska. Men om vårt undermedvetna utfärdat säljinstruktioner, vill vi inte associeras med aktien så då kommer vi definitivt inte att köpa aktien. Vi är till och med beredda att manipulera vår analys för att slippa. På samma sätt om vi gillar något så kan vi manipulera data för att allt skall framstå som bättre. Men yrkesanalytiker borde väl kunna vara logiskt rationella. Inte alls. Det går inte att trotsa att en av våra mest kraftfulla naturlagar, överlevandeviljan.


Därför blir det högaktuellt med våra inre okontrollerbara reflexioner när vi försöker förstå aktiemarknaden. Kommer Atlas Copco att bli en positiv association i närtid? Det de flesta associerar till är helt fel ur teknikperspektiv. Trots att Atlas Copco är en av världens mest innovativa företag associerar man gärna till riktig low-tech – en ful gul maskin som står och dunkar i ett fuktigt bergrum. Kan en aktie med riktig tråkstämpel någonsin bli riktigt värdefull? Nej. Företaget är de enda som kan driva en medveten mental ompositionering. Bolaget har potentialen men utnyttjar den inte. På aktieägarnas bekostnad.
    
Handelsbanken är ett företag som drabbas genom – guilty by association. Riktigt stark företagskultur och professionalism men man klumpas ihop med de andra bankerna som är i en lägre division. Banken är medveten om problemet men det är tungt att ta sig ur omvärldens förankrade bild av att bankerna är övervägande lika.
    
Ett företag som lämnat det traditionella rationella spåret inom traditionell marknadsundersökning och rådgivning – är Brainjucer – De har försökt tolka hur vårt undermedvetna kör runt med vårt beslutsfattande. De drivkrafter vi har kan enligt Chief Juicer John Kearon liknas med moderskärlek, den oreserverade och förlåtande kärlek vi har för våra barn och vi har för vår mor – den starkaste kraften som bara finns där. Den finns utan att vi gjort logiska rationella val. Om den kraften drar åt fel håll, kanske på felaktiga grunder, spelar det ingen roll om företaget har bra kassaflöde eller om årsredovisningen är alldeles utmärkt.
    
Av någon anledning har vi valt att låta aktiekurserna hamna där de gör utan vår inblandning. Det trots att en övervägande del av värderingen, vår undermedvetna utvärdering av företagets strategiska position tillsammans med vår bedömning av genomförandepotentialen, är mer än 50% av värdet. Omvärlden kan lätt ha fel bild, som exempelvis när det gäller Handelsbanken och Atlas Copco, och behöver hjälp för att hamna på rätt spår.
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se