När vi blir lönsamma får vi fel värdering

När vi blir lönsamma får vi fel värdering. 
Några av våra bästa bolag tänker helt rätt när det gäller reklam för de egna produktmarknaderna och fullkomligt bakvänt när det gäller hur påverkan på aktiemarknaden fungerar..
Några av våra bästa bolag tänker helt rätt när det gäller reklam för de egna produktmarknaderna och fullkomligt bakvänt när det gäller hur påverkan på aktiemarknaden fungerar.

Published 2014-10-11

När vi blir lönsamma får vi fel värdering

Eller snarare, när vi blir lönsamma kommer vi att få en annan värdering, men vi vet inte hur det kommer sig.

tempel


Några av våra bästa börsbolag tänker helt rätt när det gäller reklam för de egna produktmarknaderna och fullkomligt bakvänt när det gäller den egna aktien och aktiemarknaden. Bahnhofs vd Jon Karlung är tydlig med att de inte vill göra reklam för sina tjänster:
    
"Jag har alltid tyckt att reklam är slöseri med pengar. Om tjänsten och bolaget är bra så kommer det goda ryktet ändå att sprida sig". Det är sannolikt helt rätt. Bahnhofs tjänster är lätta att jämföra och man kan använda logiken för att hitta rätt leverantör.
    
När det gäller aktier på börsen gäller precis tvärtom. Kvantitativa historisk information kommer inte ens att märkas om inte en investerare först bestämt sig för att han gillar bolaget och börjar leta information. Så oavsett strategisk styrka så kommer börsvärdet vara lågt eftersom man inte finns på investerarnas marknad.
    
Det är direkt vanligt att höra kommentarer som:
    
"När vi börjat tjäna pengar kommer vi att få rätt värde".
    
Det låter bra men är helt fel. Om man inte berör människor och väcker deras intresse så kommer man aldrig att vara annat än ett exempel på en lågt värderad aktie. Man kommer att undra när rätt värdering kommer. Den frågan kommer att vara aktuell tills den dag man byts ut.
    
Aktiemarknaden är full av myter. Den vanligaste var att vi är ekonomiskt rationella. En annan vanlig myt är att aktier alltid är rätt prissatta. Generellt sett kan en aktiv företagsledning öka värdet med 50-100%. Det enklaste steget är att appellera till ett attraktivt segment som letar efter bra investeringskandidater.
    
    

Ulf Löwenhav


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se