Argumentera inte - bygg kärlek

I jakten på den heliga gralen får man testa det mesta. Lyssnar man med öronen helt öppna och motvilligt tar in argumentet att vi styrs helt av känslor, så kanske man kommer en bit på vägen.

Argumentera inte - bygg kärlek. 
I jakten på den heliga gralen får man testa det mesta. Lyssnar man med öronen helt öppna och motvilligt tar in argumentet att vi styrs helt av känslor, så kanske man kommer en bit på vägen..
Published 2015-06-06

Argumentera inte - bygg kärlek

I jakten på den heliga gralen får man testa det mesta. Lyssnar man med öronen helt öppna och motvilligt tar in argumentet att vi styrs helt av känslor, så kanske man kommer en bit på vägen.

hjärta


Rationella argument biter inte.Mercedes, Audi, BMW och Volvo lägger massor av energi på jämförande fakta kring ekonomi, miljövänlighet etc., men vem bryr sig. I slutänden styrs vi till 110% av vad som gör oss lyckliga, vad vi vill köra, för att...ja det vet vi inte och vi bryr oss inte. Kanske doften i bilen, färgen, accelerationen. Så vi är körda när vi överöses av bekräftelser på att den bilen vi ville ha, är fantastisk.
    
Inom psykologin är det accepterat att vi använder vår lilla logiska hjärna för att hitta argument för det beslut vi redan fattat. Kanske skäms vi för det.
    
Så i jakten på att vara rationella i våra jobb kan vi inte annat än att fokusera på jämförelser, hur våra produkter är bättre än konkurrenternas. Vi önskar att det vore rationellt för då känns våra jobb meningsfyllda.
    
Men det hjälper inte. När vi går igenom vilken reklam som påverkat oss maximalt är det aldrig den sakliga reklamen som kommer fram. Det är den som värmer, som bygger kärlek, tycka om, moderskärlek...man gillar, helt utan argument. Den reklam som under det senaste århundradet påverkat oss mest saknar helt argument...men vi kommer ihåg den och varumärket med kärlek.
    

Shetlandsponny monnwalk


Helt utan koppling till telefoner men med enorm potential att bli omtyckt.
    
Var vi landar är att oavsett vad du gör, släpp sakligheten och fokusera på att bygga varma relationer. Den typ av relation som gör att man kommer nära.
    
Fungerar då det här inom ett område som är riktigt sakligt, som aktiemarknaden? Trots allt allvar och mörka kostymer så är det samma sak där. Vi köper aktier i bolag vi verkligen tycker om. Men det blir inte argumentet, för banalt.
    

Ulf Löwenhav


Artikeln är skriven av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se