Hur en elefant räddade vår börsnotering

Hur en elefant räddade vår börsnotering. 
Trots att det är vetenskapligt bevisat att vi är djupt och brett irrationella beslutsfattare, förbereds och sjösatts börskandidater som om investerare är kapabla till logiskt beslutsfattande..
Trots att det är vetenskapligt bevisat att vi är djupt och brett irrationella beslutsfattare, förbereds och sjösatts börskandidater som om investerare är kapabla till logiskt beslutsfattande.

Published 2015-06-23

Hur en elefant räddade vår börsnotering

Trots att det är vetenskapligt bevisat att vi är djupt och brett irrationella beslutsfattare, förbereds och sjösatts börskandidater som om investerare är kapabla till logiskt beslutsfattande. Ett önsketänkande måhända men ett slöseri med företagets värde.

cocacola reklambild


Sätt er in i situationen med ett Coca-Cola som försökt kränga dricka med komparativa fördelar, smakar bättre, billigare...alltså rent trams. Ingen av de bilder vi har av Coca-Cola handlar om smaken, allt handlar om lycka och entusiasm.
    
För att övertyga någon behöver vi attrahera känslorna, kunden behöver tycka om, och logiken som behöver finnas där. Men eftersom kraften i känslorna är 200 000 gånger starkare än vårt logiska tänkande blir det helt centralt att få med oss det intuitiva tyckandet. Det hjälper inte att övertyga elefantföraren om inte elefanten vill gå dit vi vill.
    
En bra jämförelse blir när vi köper hus eller lägenhet. Vi kan göra en lista över alla kriterier vi har och ge oss ut på jakt efter något som uppfyller alla våra krav. Men så går vi in i just den lägenheten vårt undermedvetna älskar och vår lista flyger ut genom fönstret. Vi lägger bud, flyttar in och har ingen aning om vad som hände. På samma sätt när vi hittar vår livspartner. Vi må ha haft rationella krav men när vi väl gradvis ramlar in i ett förhållande har vi ingen aning om vad som händer.
    
Oavsett om kapitalmarknadens aktörer önskar att de agerar i en rationell värld, är det samma sak där. Skillnaden är att den emotionella omvärlden ignoreras. Investerares egentliga bevekelsegrunder nonchaleras. Vi ser det på riskkapitalmarknaden när de börsnoterar företag. Processer som syftar till att omvärlden går igång och älskar företaget sjösätts för sent eller inte alls.


Slutsats: Prospektet som lanseras i samband med en IPO är riktat till investerarens rationella förmåga men vilken är oväsentlig för investeringsbeslutet. De avgörande faktorerna som finansiellt varumärke byggs upp över lång tid eftersom det skall beröra och engagera investeraren.
    
Ett finansiellt varumärke är som det industriella varumärket på kapitalmarknaden. Tillsammans utgör de den största delen av företagets corporate reputation.
    
Så för att säkerställa den kommande börsnoteringen så börjar resan innan vi skriver prospektet (föraren). Förankrandet av bolagets strategi och spridandet av bred kunskap, kommunikationen med elefanten, börjar senast 12 månader innan.
    

Ulf Löwenhav


Artikeln är skriven av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se