Färgstarka beslut på kapitalmarknaden

Ett stort och outforskat område är färger på kapitalmarknaden. Kan det verkligen vara så att vi fattar stora avgörande beslut som påverkar tusentals individer och påverkas av något så futtigt som färger på broschyrer, på logos och på företagens produkter?

Färgstarka beslut på kapitalmarknaden. 
Ett stort och outforskat område är färger på kapitalmarknaden. Kan det verkligen vara så att vi fattar stora avgörande beslut som påverkar tusentals individer och påverkas av något så futtigt som färger på broschyrer, på logos och på företagens produkter?.
Published 2015-07-14

Färgstarka beslut på kapitalmarknaden

Som individer har vi en stark önskan om att vara rationella och kunna styra mot önskade mål. Vi har hört hur vi beskrivs som känslostyrda och ganska förutsägbara och enkla individer men tycker innerst inne att det gäller alla andra, inte oss. Vi fattar minsann egna beslut. Speciellt gäller det ekonomi där speciellt kapitalmarknadens aktörer är övertygade om att de är logiska analysmaskiner.

Färgtub


Ett stort och outforskat område är färger på kapitalmarknaden. Kan det verkligen vara så att vi fattar stora avgörande beslut som påverkar tusentals individer och påverkas av något så futtigt som färger på broschyrer, på logos och på företagens produkter? I allra högsta grad.
    
På det enklaste planet ser vi hur olika färger utstrålar kyla eller värme. På en djupare nivå inser vi hur vissa färger och nyanser bär med sig djupare meddelanden som får en direkt innebörd på våra investeringsbeslut.
    
Om vi inleder med färgen blå så representerar den pålitlighet, ekonomisk stabilitet och säkerhet. Det finns en direkt koppling till hav och himmel och en slags universell gudomlighet. Banker och försäkringsbolag gillar den tunga innebörden i dessa tolkningar. Kanske kan man uppleva en kamp mellan pålitlighet och förnybarhet, innovation. Trots allt bygger ett högt marknadsvärde på att vi tror att bolaget kommer att navigera in i framtiden på ett bra sätt.
    
Vill vi lyckas vill vi inte ha en kognitiv dissonans, en tolkning som är som en ostämd gitarr. Vi vill inte att vårt företag associeras med två motsträviga krafter, stabilitet och tröghet.
    
Här kan olika nyanser spela en roll. Går vi in på mörkare blått tilltar pålitligheten på bekostnad av innovationsförmågan. Med ljusare nyanser kan vi se lite fräscha ut men avvägningen blir viktig.
    
Det centrala är att vi faktiskt påverkar beslutsfattandet med något så ”banalt” som färger. Det kommer att dröja länge innan finanslärare går igenom pastellfärger med sina elever. Trots att relevansen i färgkodning är en helt central faktor i företagsvärdering. Kanske inte tillräckligt kvantitativt?
    
Röd är en färg som sparkar igång hypofysen. Hjärtat slår och vi andas snabbare. Passion är ett central ord för rött men inte nödvändigtvis positivt. Gå försiktigt här.
    
Grön har stor potential med mörkare färger kopplat till rikedom och prestige. British racing green har stor potential, inte bara på bilar utan även inom kapitalförvaltning och kanske bank generellt.
    
Rosa är underskattat eftersom det finns så många olika spektran. Ungdomlighet, energi, vitalitet och roligt kan övergå i romantik och sentimentalitet.
    
Brun är minerat eftersom det som några individer tolkar som enkelt och stabilt tolkas som smutsigt av andra. Terrakottabrunt är definitivt sofistikerat vilket visar potentialen i färgen.
    
Med gul blir det spännande: Ha en nyans för mycket svart i och det blir elakt och aggressivt. Lite rött ändrar allt till snällt, kungligt, kanske lite gudomligt, men hur som helst positivt.
    
Våra investeringsbeslut är en komplicerad historia. Vi har svårt att motarbeta känslorna och de står för mer än 90% av vikten. Vi kan inte ens ta investeringsbeslut om vi inte gillar ett företag. Logiken är av mindre vikt men vi kan behöva vara övertygade om vissa saker, exempelvis så kan ett positivt kassaflöde vara helt avgörande för att vi skall tillåta oss att beveka våra känslor och trycka på köpknappen.
    

Ulf Löwenhav


Artikeln är skriven av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se