Det är traditionerna som dödar bolaget

Det är svårt att sätta fingret på företagskulturen. Ibland säger man att den sitter i väggarna, kanske som en dålig lukt som man inte blir av med. Vår intuition leker lekar med oss och leder oss fel.

Det är traditionerna som dödar bolaget. 
Det är svårt att sätta fingret på företagskulturen. Ibland säger man att den sitter i väggarna, kanske som en dålig lukt som man inte blir av med. Vår intuition leker lekar med oss och leder oss fel..
Published 2015-09-21

Det är traditionerna som dödar bolaget

Det är svårt att sätta fingret på företagskulturen. Ibland säger man att den sitter i väggarna, kanske som en dålig lukt som man inte blir av med. Vår intuition leker lekar med oss och leder oss fel.

Övergiven industri


Vår intuition, inkluderande den dolda kunskapen som vi ofta kallar tacit knowledge, är extremt avancerad men dominerande. Vi greppar snabbt en boll i luften som är på väg mot oss och vi märker direkt om något i vår omgivning har ändrats. Kraften i våra intuitiva processer klår lätt de mest avancerade datorer; inom vissa områden. För att överleva har vi utrustats med en fenomenal kapacitet. Baksidan är att den intuitiva förmågan totalt dominerar oss även på områden där vi inte är så bra. Företagsledning är ett område där vi behöver veta när vi blir vilseledda.
    
Man kan märka hur vi påverkas av vissa nyckelord: när någon säger att vi håller på att förstöra arvet efter Palme så känner vi direkt att det är något vi borde undvika, sannolikt av sentimentala skäl. Känslorna krossar logiken. Vi tittar knappt än på vad som föreslås eller inser att eftersom det var länge sedan Olof Palme var statsminister kanske det är dags för förändring.
    
I företagsvärlden blir det samma sak när någon drar in åhörarna i mytbildningen och använder klyschor som:
    

  • Det är en tradition att vi gör på det här sättet. Se upp! Riktigt farligt och avsändaren sitter djupt nere i den egna redlösheten.
  • Men det är det här som är vår core-business. Farligt när man är så tydlig med att vi inte kan ompröva företagets strategi. Det borde göras kontinuerligt. Ingenting är heligt.
  • Men vi har alltid gjort på det här sättet. Få personer inser hur korkat det är att använda historien som argument för vad som skall göras i framtiden.
  • Men alla gör så här i den här branschen. Är det ett argument för eller emot förändring? Korkat hur som haver.


Det framgår alltmer tydligt att det bästa sättet att konkurrera är att göra tvärtemot konkurrenterna och tvärtemot vad som förväntas av företaget eller ledningen. Fattar man samma beslut som alla andra så behövs man inte.
    
Daniel Kahneman fick Nobelpris 2002. Han har tydliggjort hur ofta vi fattar passiva beslut. Nästan alltid och med 200 000 gångar mental kraft än vad som gäller eftertänksamma logiska beslut.
    
Så låt varningsklockorna ringa när någon pratar om traditioner och obegripbar core-business som ett argument.
    
Läs mer om Daniel Kahneman i denna artikel i SvD.
    

Ulf Löwenhav


Artikeln är skriven av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se