När man spelar schack med system 1

Vi vill gärna tro att vi skall vässa våra argument för att få omvärlden att bete sig som vi vill; men verkligheten är en annan; argument blir till syvende och sist önsketänkande.

När man spelar schack med system 1. 
Vi vill gärna tro att vi skall vässa våra argument för att få omvärlden att bete sig som vi vill; men verkligheten är en annan; argument blir till syvende och sist önsketänkande..
Published 2015-10-02

När man spelar schack med system 1

Vi vill gärna tro att vi skall vässa våra argument för att få omvärlden att bete sig som vi vill; men verkligheten är en annan; argument blir till syvende och sist önsketänkande.

Chess


Världens bästa marknadsförare vet att det inte går att argumentera sig fram till bättre försäljning. Inte ens att jämföra de egna produkterna med konkurrenternas produkter funkar särskilt väl. Orsakerna är att alla beslut vi tar sker intuitivt. Vi gillar verkligen inte att det är så och fnyser gärna åt resonemanget. Sanningen är att vi inte ens klarar att ta beslutet om det inte är känslorna som styr. Logikhjärnan klarar inte att fatta ett beslut eftersom den inte förstår fördelarna med att ta beslutet.
    
Vi satt nyligen med ett företag som har en större förändringssituation. Vi ville få företaget närmare rätt börsvärde men vägen dit gick den här gången via ett radikalt strategibyte. Samtlig personal fick kristallklara motiv för strategibytet och ställde sig bakom förändringen. Men ingenting hände. Alla agerade precis som tidigare.
    
Relationen logik till känslor i hjärnan är 1/200 000. Vi är inte herrar över vårt agerande utan slavar under vår intuition. Om vi vill förändra något hjälper det inte att förklara de logiska fördelarna. Om Coca-cola insett att det inte går att öka försäljningen med varuprover så borde vi fundera över vad det innebär för oss. I vår vardag.
    
När Coca-cola använder bilder på lyckliga ungdomar för att sälja mer är det för att det berör oss känslomässigt. Vi vet att det är så och att det inte är något nytt men varför agerar vi inte på samma sätt när det gäller andra saker vi vill påverka. Känns det manipulativt? Hyckleri. Om vi skall lösa den uppgift vi har betalt för så måste vi använda de metoder vi kan.
    
Ett företag har många målsättningar och avseende många intressenter. Ett börsnoterat företag har skyldigheten att söka optimera aktiekursen. Vägen dit går genom att engagera omvärlden så att de vill bli aktieägare. Den typen av kärlek uppstår genom att dela med sig av företagets resa, inte sända ut kvartalsrapporter.
    

Ulf Löwenhav


Artikeln är skriven av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se