Beteendeekonomiska nyhetslöften för beslutsfattare

Läsa klart »Tänka, snabbt och Långsamt« (världens mest sålda olästa bok), börja träna, äta mindre, engagera sig i välgörenhet. Men om det vore så enkelt varför är så många överviktiga, tränar för lite och äter godis?

Beteendeekonomiska nyhetslöften för beslutsfattare. 
Läsa klart »Tänka, snabbt och Långsamt« (världens mest sålda olästa bok), börja träna, äta mindre, engagera sig i välgörenhet. Men om det vore så enkelt varför är så många överviktiga, tränar för lite och äter godis?.
Published 2015-12-31

Beteendeekonomiska nyhetslöften för beslutsfattare

Läsa klart "Tänka, snabbt och Långsamt" (världens mest sålda olästa bok), börja träna, äta mindre, engagera sig i välgörenhet. Men om det vore så enkelt varför är så många överviktiga, tränar för lite och äter godis? Svaret är att vi styrs helt av våra undermedvetna krafter. Vi är som passagerare som ser vad som händer men kan inte påverka något.


Det här är bra fungerande nyårslöften:
    

  1. Ta bort Tv:n från sovrummet. Sömnen är så viktig att det bör vara en teknikfri zon.
  2. Lämna tillbaka Segwayen. Du ser ut som Fredde i Solsidan. Klart skadligt.
  3. Inför en 24-timmarsregel. Det du skall göra gör du direkt och senast inom 24 timmar. Vägen till helvetet är kantad med goda intentioner. Om du skriver det där brevet, säger till din fru att hon snarkar och ansöker om det där bygglovet blir livet enklare.
  4. Få dina kunder att älska ditt företag. Sluta med argumentativ kommunikation såsom nyckeltal och vinst och se till att företaget märks på ett positivt sätt.
  5. Fråga dina intressenter vad de tycker om bolaget. Det är en hög sannolikhet att de har en helt annan bild av företaget än den du har. Bästa vägen framåt är att se till att företaget löser ett riktigt problem och att allt är transparent.
  6. Läs klart Tänka, snabbt och långsamt. Det är en bibel om du vill förstå hur individer, till exempel dina medarbetare, kunder och aktieägare tänker.
  7. Lägg affärsresor vid helger och stanna kvar på orten. Att kasta sig hem och sitta mycket sliter och är dumt. Att promenera på nya platser är bra för hjärnan och för kroppen.
  8. Börja skriv. Att skriva är som terapi och det man skrivit kan man lägga bakom sig.
  9. Promenera. Frisk luft och motion rensar hjärnan.
  10. Sov oftare.


    

Ulf Löwenhav


Artikeln är skriven av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se