Vad en börs-vd kan lära av Manchester United

Man kan sammanfatta det med - engagemanget är viktigare än resultatet. Fans drivs inte av resultat, de drivs av engagemang och en vision av att bli bra, kämpaglöd.

Vad en börs-vd kan lära av Manchester United. 
Man kan sammanfatta det med - engagemanget är viktigare än resultatet. Fans drivs inte av resultat, de drivs av engagemang och en vision av att bli bra, kämpaglöd..
Published 2016-03-13

Vad en börs-vd kan lära av Manchester United

Man kan sammanfatta det med – engagemanget är viktigare än resultatet. Fans drivs inte av resultat, de drivs av engagemang och en vision av att bli bra, kämparglöd. Aktieägare blir inte ägare för att de tror att bolaget kommer att känna pengar, de vill bli ägare i ett bolag som är på väg. En börs-vd behöver engagera alla intressenter, inte minst de som kan bli aktieägare.

Manchester united


Det finns en myt om att bolag får rätt värde om de tjänar pengar. Det är en utbredd missuppfattning som nog har sin rötter i tron att vi är rationella. Men det är lika korkat som att tro att fans flockar till Djurgården eller Manchester United för att de är bäst. Det fungerar inte så. Vi är gruppmänniskor och hejar på fotbollslag och köper aktier med känslor. De flesta ägarna i Apple är sannolikt just de för att de gillar produkterna. De vet inte vad börsvärdet är och de vet inte vilka som sitter i styrelsen.
    
Kopplingen mellan ett bolags (bokföringsmässiga) resultat är riktigt svagt. Trots det fortsätter tidningar och olika experter sitt fokus på kvartalsrapporter. Ledningarna i bolagen håller sig borta från riktiga aktieägare och koncentrerar sig på institutionella placerare på kapitalmarknadsdagar, enbart för att de har stor investeringskapacitet. Detta trots att dessa byter innehav kontinuerligt. Det skapar inga långsiktiga ägare.
    
Långsiktigt börsvärde bygger till del på ekonomiskt resultat, man måste spela i rätt division, men till större del på engagerade intressenter, må det vara personal, kunder eller aktieägare. Det är engagemanget som gör att det skapas resurser att nå rätt resultat.
    
Så vägen till ett bra börsvärde är inte aktieägarorienterad; den går via engagerade intressenter, en sund och transparent affärsidé och slutar med euforiska fans.
    

Ulf Löwenhav


Artikeln är skriven av Ulf Löwenhav
Skicka e-post till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se