ICA bra långsiktig kandidat

ICA i våra hjärtan. 
Vi analyserar ICA. Bra långsiktigt innehav både ur ett handels- och ett bankperspektiv..
Vi analyserar ICA. Bra långsiktigt innehav både ur ett handels- och ett bankperspektiv.

Published 2014-03-14

ICA i våra hjärtan

Det är svårt att få armarna runt ICA. Med egen bank, handlarna själva som största ägare, dominerande marknadsledare, kunder som aktieägare och en pågående strategiglidning, sker det grejer i Solna.
    
ICA framkallar känslor och berör. Kunder, handlare, anställda, leverantörer och aktieägare tycker mycket. Att beröra människor är ett villkor för att få en bra marknadsvärdering.

    

ICA


ICA är bäst på marknaden. Det finns en tydlig och bra företagskultur. Lönsamheten är avundsvärd och det finns en bra innovationskänsla. Gradvis stärker man de betjänade diskarna och kombinerar exklusiva specialiteter med allt billigare och bättre produkter under eget märke.
    
En utmaning är att balansera de individuella handlarnas lönsamhet med ICA Gruppens. Det finns även en varumärkesrisk. Det som börjar som ett skämt: "enda gången en ICA-handlare bryr sig om kvalitet är när han köper en Ferrari" kan blomma upp och det blir aversion mot priser, kvalitet etc. och fallet börjar.
    
Det märks tydligt på marknadsutvärderingen, som EQapital gjorde i februari 2014, att det är starka känslor. Scoren varierar radikalt beroende på vilken typ av intressenter svarat på frågorna. Aktiekursen stiger men de negativa omdömena ökar från anställda, leverantörer och en del kunder. Sannolikt är strategin korrekt men kommer med ett pris. Totalt har IQX10 minskat till 69,1 från 80,7 med kursen ökat från 194kr till 220kr (3 månader december 2013 till mars 2014). Se mer analys separat Gå till analyssidan
    

ICAIQX20140311


Det finns även en utmaning i ägarstyrningen. Som extern aktieägare kan man lätt bygga synpunkter kring de höga vinsterna på handlarnivå. Man kan verkligen ifrågasätta om den noterade aktien ens är lämplig för externa ägare. Handlarna är största ägare i ICA-gruppen men tjänar på att hålla uppe lönsamheten på butiksnivå. Avvägningen mellan handlare och bolag är svår men viktig.
    
Ledningens och styrelsens uppdrag och oberoende är kritiska frågor, och Bengt Kjell bär inte bara Industrivärdens förtroende utan har ett svårt uppdrag för hela marknaden. Få personer är så bra kallade som Bengt för den här typen av uppdrag men frågan är om det ens är möjligt för de externa ägarna att få en rättvis fördelning.
    
Kanske ligger det en större möjlig uppsida i bankverksamheten än i mat-distributionen. Kanske kan man se det som att matbutikerna har peggat upp något som kan bli Sveriges viktigaste privatbank. Det finns inget svårt i finansiella tjänster och de etablerade bankerna har bara nackdelar i jämförelse med den inneboende potentialen som finns i ICA-banken.
    
ICA-gruppen har potentialen att bli det bästa möjliga innehavet. Ägarbalansen och resultatbalansen är helt avgörande och behöver förtydligas. Den strukturella och kommunikativa utmaningen är stor men viktig.
    

Ulf Löwenhav

    

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se