Företagskommunikation en bra tankelapsus

Hade förmånen att i ett slutet sällskap ta del av en av våra mest framgångsrika investeringsstrateger. En person som vågar gå egna vägar efter egen övertygelse och vill åstadkomma lysande avkastning och samtidigt göra världen bättre.

Företagskommunikation en bra tankelapsus. 
Hade förmånen att i ett slutet sällskap ta del av en av våra mest framgångsrika investeringsstrateger. En person som vågar gå egna vägar efter egen övertygelse och vill åstadkomma lysande avkastning och samtidigt göra världen bättre..
Published 2015-03-26

Företagskommunikation en bra tankelapsus

Hade förmånen att i ett slutet sällskap ta del av en av våra mest framgångsrika investeringsstrateger. En person som vågar gå egna vägar efter egen övertygelse och vill åstadkomma lysande avkastning och samtidigt göra världen bättre.


Ett viktigt perspektiv är företagets roll i samhället. Förutom att leverera produkter och tjänster skall företaget skapa jobb och – ge oss avkastning på vårt kapital så att vi kan känna oss trygga inför framtiden. En fin symbios – vårt kapital används för att bygga företaget och samtidigt trygga vår ålderdom.
    
Men det är något riktigt sjukt med informationen. På några år har världen blivit fullkomligt transparent och alla intressenter vet allt om företaget – utom de små aktieägarna. Företagen skall göra allt för att hålla den gruppen i ett informationsmörker. Allt i någon gammal missuppfattning om information och insider kombinerat med rättvisa, en tanke som idag bara skadar eftersom bolagen ändå blivit transparenta.
    
Så tillbaka till den framgångsrike förvaltaren, Sasja Beslik på Nordea. Egentligen är han inte förvaltare men skapar bra plattformar för förvaltare. Han har bidragit till framgångsrika strukturer som minskar riskerna i investeringsportföljerna och det märks tydligt att han är djupt engagerad i att investera på ett bra sätt åt kunderna. Men för att nå till begåvade val med låg risk bygger man sin egen uppfattning, helt baserat på material utanför bolagets egen kommunikation. Den är inte relevant för en professionell investeringsbedömning.
    
Så om bolagsinformationen inte är användbar för de institutionella placerarna, de som bolagets IR-avdelning främst fjärmar för, vem är den då till för. Vem vet? Är den till för att försöka skapa en chimär för de små investerarna? Allt hysch-hysch kring kvartalsrapporterna och ingen bryr sig, utom kanske ett par vilsna traders.
    
Det enda sättet att investera är i företag med en stark strategisk möjlighet och bra företagsledning. Den informationen finns inte i att hämta på IR-avdelningen utan i den egna analysen. Egen analys är viktig eftersom det inte går att springa i grupp om man vill nå framgång. Strunta i företagets egna tillrättalagda information och dra egna ovanliga slutsatser.
    
Det är tungt att vara kärring mot strömmen – men det kan vara lönsamt. Fråga Warren Buffett.
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    

 

 

EQapital.se