Ryktet på aktiemarknaden

Ryktet på aktiemarknaden. 
Forskning visar på stark koppling mellan börsvärde och företagets rykte, ”corporate reputation”. Vi har accepterat att aktiemarknaden är irrationell men kanske inte alltid dykt ner i de praktiska konsekvenserna. Nu gör vi det..
Forskning visar på stark koppling mellan börsvärde och företagets rykte, ”corporate reputation”. Vi har accepterat att aktiemarknaden är irrationell men kanske inte alltid dykt ner i de praktiska konsekvenserna. Nu gör vi det.

Published 2014-07-26

Ryktet på aktiemarknaden

Forskning visar på stark koppling mellan börsvärde och företagets rykte, ”corporate reputation”. Vi har accepterat att aktiemarknaden är irrationell men kanske inte alltid dykt ner i de praktiska konsekvenserna. En följd är att företagets ekonomi minskar i värde. Andra saker är viktigare. Men vågar företagsledningar gå på logik och ta kontroll över börsvärdet?

    

green eye


Den förhärskande doktrinen och myten på kapitalmarknaden är att investerare skiljer sig från vanliga människor, att de är räknesnurror och totalt fokuserade på finansiell avkastning. All modern forskning pekar på att investerare precis som andra beslutsfattare än irrationella och känslor har totalkontroll. Trots det fortsätter i stort sett alla företag att mata marknaden med historisk ekonomisk information.
    
Vårt logiska analysförmåga är enbart en bråkdel av vår intuitiva undermedvetna tankekraft. Dessutom använder vi sällan vår objektiva analyskraft, främst för att det är jobbigt. Vid jämförelser har det visat sig att vår medvetna analyskraft är en tvåhundratusendel (ja tyvärr bara 1/200 000) av vår intuitiva kraft. Många av oss har säkert märkt av sin begränsade analyskraft då vi inte kan gå och föra en avancerad diskussion på telefon samtidigt. Kommer det en svår fråga stannar vi upp.
    
Läs artikel: 7 steg mot bättre aktiekurs
    
Känslobaserade beslut är en kemisk process som vi inte kan styra över. Skulle inte våra känslor vara involverade skulle vi vara oförmögna att fatta beslut, den lilla medvetna processorn har inte sådana förmågor.
    
Som en följd är aktiemarknaden känslostyrd. Alla beslutsfattare, oavsett om det är som privat placerare eller som mer professionell förvaltare tar passivt beslut. Det vi gör aktivt är att kämpa för att hitta bevekelsegrunder och argument för beslut som redan fattats åt oss. Den person som hävdar att dennes ekonomiska beslutsfattande är objektivt är en hopplös romantiker.
    
Konsekvenserna är att investerare skall behandlas som vilka kunder som helst. Man kan segmentera fram kriterierna och anpassa erbjudandet, skapa en kapitalmarknadsposition. Helt övergripande är att man vill vara stolt över sina innehav så oavsett hur mycket pengar ett företag tjänar så är ett avgörande krav för att kunna investera att man gillar företaget. Hur framgångsrikt vore Coca-Cola om man enbart förde fram sakargument, faktiskt innehåll, snarare än känsloladdade argument? Ingenstans. Innebär det att man skall manipulera aktiemarknaden? Inte alls, bara anpassa kommunikationen till verkligheten.
    
Så var hamnar man som styrelsemedlem och företagsledning i frågan? Ganska enkelt – ta reda på företagets verkliga rykte och se till att det blir rätt. Det är inte säkert att det är en enkel fix. Människans undermedvetna analysförmåga är kraftfull – transparens och konkret värdeskapande utan genvägar är en bra början.
    

Ulf Löwenhav

 

 

EQapital.se