Jobbigt framgångsrik som Coco Chanel

Jobbigt framgångsrik som Coco Chanel. 
På engelska kallas det att vara ”contrarian”. Du är käringen mot strömmen. I Sverige med vår övergripande bruksmentalitet är det extra jobbigt. Som käring mot strömmen betraktas man som udda men är säkert framgångsrik..
På engelska kallas det att vara ”contrarian”. Du är käringen mot strömmen. I Sverige med vår övergripande bruksmentalitet är det extra jobbigt. Som käring mot strömmen betraktas man som udda men är säkert framgångsrik.

Published 2014-08-05

Jobbigt framgångsrik som Coco Chanel

På engelska kallas det att vara ”contrarian”. Du är käringen mot strömmen. I Sverige, med vår övergripande bruksmentalitet, är det extra jobbigt. Gör tvärtemot andra, vara kritisk och gör alltid dina egna analyser och du kommer att betraktas som jobbigt asocial men sannolikt bli framgångsrik.

    

chanel


Coco Chanels vänner kommer ihåg henne som stolt, elak och sarkastisk men intygar att hon samtidigt kunde vara otroligt charmig och smart, typiska drag för en framgångsrik person. Coco är en modeikon för att hon vågade gå emot det allmänna modet och skapa något som mest påminde om herrmode, byxor, t-shirts, små ”chica” svarta dresser, men som snabbt blev populärt. Att våga bilda sin egen uppfattning och stå för den är svårt men vad som krävs för att skapa något helt eget.
    
Den allmänna opinionen är ofta så stark att de som vågar gå emot den betraktas som konstiga. Till exempel kan de som nu hävdar att det är dags att kliva av bostadsmarknaden betraktas som illasinnade. Det är för att vi vill att marknaden skall fortsätta skapa rikedom åt oss. Känslorna styr över logiken. Då är det dags att ta sitt förnuft till fånga och byta riktning.
    
Det finns några regler för den som dra nytta av pöbelns logik och här kommer 6 stycken:
    
1. Försök förstå hur andra tänker, men när personer som utbildningsmässigt och förståndsmässigt sannolikt inte har en aning om vad de håller på med, är övertygade om kraften i en trend eller utveckling, gör tvärtemot. Kanske cyniskt men precis som när den stora IT-pyramiden skapades och rasade i mars 2000, var alla i samhället övertygade om att IT-aktier var det bästa och köpte för att vara med på uppgången. Och vem skulle de sälja sina aktier vidare till?
    
2. Köp när alla vill sälja och sälj när den stora massan vill sälja. Det är tungt men om du orkar bli betraktad som en idiot så inse att de flesta människor har fel när det gäller investeringar och trender.
    
3. Ingen ser en bubbla när den är känslomässigt positiv. Man ser det man vill se och när det är eufori och lycka kring fördelarna med en investering – dra så fort det går.
    
4. Ta inte råd av andra. Läs aldrig en aktieanalys. Skapa dig en egen bild av hur det fungerar och vad som kan ske. När det väl har hänt kommer det framgå med all tydlighet att det inte var så märkligt. Exempelvis när räntor faller kontinuerligt så ser människor hur deras disponibla inkomst ökar och de kan öka på lånen och aktiemarknader och bostadsmarknader ökar. När räntorna inte kan falla mer tar det stopp och när det vänder blir det panik. Enkelt och logiskt om du funderar på det.
    
5. Om du uppfattar att något är logiskt och naturligt men ingen annan gör det – tacka din skapare att du har bra egenskaper som kan hjälpa dig att skapa en förmögenhet eller ett riktigt bra företag.
    
6. När du läser om det i tidningarna är det redan historia. På redaktionerna finns ingen verklighetsinsikt. Om du tittar runtomkring dig själv så är du närmast marknaden. Så glöm media och leta själv upp trender och intressanta händelser.
    
Så inse att Coco Chanel hade aldrig blivit särskilt framgångsrik om hon oroat sig för att vara socialt bekväm. Så även om man är smart är inte alla kallade att bli betraktade som udda. Är du?
    
    

Ulf Löwenhav

 

 

EQapital.se