Vad börsbolagen kan lära sig av DM

Vad börsbolagen kan lära sig av DM. 
Den gamla formen av direktreklam, när du fick utskick i brevlådan och instucket i tidningar för en delvis tynande tillvaro, speciellt som vi glider in i den digitala världen. .
Den gamla formen av direktreklam, när du fick utskick i brevlådan och instucket i tidningar för en delvis tynande tillvaro, speciellt som vi glider in i den digitala världen.

Published 2014-08-28

Vad börsbolagen kan lära sig av DM

Den gamla formen av direktreklam, när du fick utskick i brevlådan och instucket i tidningar för en delvis tynande tillvaro, speciellt som vi glider in i den digitala världen. Men kunskapen om hur vi människor påverkas kan användas på olika ställen där det verkligen behövs. Ett bra ställe är aktieägarrelationer.

    

myror


Precis som i alla marknader, behövs det fler och fler kunder. På samma sätt behöver ett börsbolag fler personer som blir aktieägare. En bra början, som vi hämtar från DM-vetenskapen, är att behandla de existerande ägarna på ett formidabelt sätt. Vi kan göra så här:
    
1. Hitta ambassadörerna. Ta reda på vad omvärlden tycker om ditt bolag och se till att korrigera det som är fel. Det som är bästa strategin på huvudkontoret är normalt inte lika imponerande ur andras perspektiv. Omvärlden har värdefulla insikter om bolagets kultur, finansiella och operativa risker och hur företaget kan bli en bättre medborgare i samhället. Kanske finns det missuppfattningar?
    
2. Välkomna aktieägare. Vi kan automatisera ett välkomnade genom att skicka ett brev med årsredovisning eller en produkt. Lär av exempelvis bilindustrin där de bygger bestående lojalitet genom att tacka dig för att du blivit kund. Gör du det med en ny aktieägare har du skapat en kompis som kommer vara med så länge det går.
    
3. Behåll aktieägarna. Ett misstag många gör är att ha en kapitalmarknadsdag för analytiker på ett sätt som utestänger de viktigaste ägarna, de som är där långsiktigt och som skapar en latent efterfrågan. Gör som Spiltan, bjud in ägarna med familjer till ett trevligt event, gör stämman till ett trevligt event. Bry dig om ägarna och de kommer att belöna dig genom att köpa fler aktier.
    
4. Belöna ägarna genom att ge dem fördelar. Det kan vara rabatt på produkter eller varför inte en julgran till jul. Enkelt, radikalt och det fungerar eftersom det går rakt till hjärtat.
    
5. Fungerar det du gör? Mät och anpassa. Finjustera. Pröva nytt. Fråga människor vad de tycker.
    
Läs liknande artikel: Börsnotera mot långsiktiga investerare
    
På vägen har vi nu skaffat 200 % fler aktieägare. Det är den direkta effekten. Vi kommer även att ha ökat kunskapen om vårt varumärke vilket hjälper försäljning och rekrytering. En annan effekt är att vi har bäst börsvärde i klassen. Där vi borde ligga eftersom vi lyssnar på aktieägarna och därigenom har en bra anpassad strategi.
    
Vän av ordning frågar sig varför en hel bransch lyckats hålla etablerad marknadskunskap på avstånd. Svaret är nog att det förhärskande perspektivet, trots att vetenskapen bevisat motsatsen, är att marknaden är effektiv. Informerar man marknaden på ett korrekt sätt får man det värde och de ägare man förtjänar. Långt från verkligheten men vad är inte det.
    
    

Ulf Löwenhav


Ulf Löwenhav
Skicka e-brev till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    

 

 

EQapital.se