Varumärken och värdemärken

Vår hjärna är helt fantastisk på att få oss att överleva. Vi kan göra hundratals referensmätningar per sekund när det behövs. Allt för att överleva. Nu ändras våra krav på varumärken.

Varumärken och värdemärken. 
Vår hjärna är helt fantastisk på att få oss att överleva. Vi kan göra hundratals referensmätningar per sekund när det behövs. Allt för att överleva. Nu ändras våra krav på varumärken..
Published 2015-01-04

Varumärken och värdemärken

Vår hjärna är helt fantastisk på att få oss att överleva. Vi kan göra hundratals referensmätningar per sekund när det behövs. Man kan kalla det associationer och styrkan är att vi snabbt väger in i stort sett allt som går att väga in och drar en slutsats som är bäst för just oss. När våra referensramar ändras så ändras även betydelsen av ord och associationer. Varumärkena glider.


Det finns en tydlig trend att varumärken tappar sin betydelse. Det har hittills funnits en övertro på att människan är manipulerbar och att det går att ”ladda” ett varumärke på olika sätt – att vi kan bygga något som egentligen inte finns. Vi ser nu att det inte längre fungerar så bra. Många har blivit besvikna på att varumärket inte höll det som lovats. Det fungerar inte längre med ytliga slogans och snygga logos om det inte finns en äkthet i botten.
    
Efter att ha ägnat ett par decennier åt att förstå kapitalmarknadernas drivkrafter, ett steg fram och två bak, kan man se intressanta effekter på det vi kan benämna finansiella varumärken. Många företag som nått riktigt imponerande värderingar har ett slags laddade varumärken. Men de är inte laddade med slogans och tom image, de är laddade med mening. Mening avseende värderingar som stämmer med investerarens värderingar avseende strategi, kultur, design och ekonomi. Bra exempel är Apple, AirBnB och Uber.
    
Så när frågan kommer upp hur varumärken utvecklas tror jag att kunskapen ändras. De varumärken som kommer att överleva och stärkas är symboler för bra verksamhet och bra värderingar. De varumärken som kommer att fallera är de som försöker bygga en chimär kring något som inte är riktigt sunt. Än så länge de flesta.
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se