Minecraftanpassad företagskommunikation

Företagsvärdering är det omöjligas konst. Horder av analytiker söker sanningen och fortsätter leta, utan framgång. Svaret finns inte i historien utan i en analys av hur köpare tänker. Vi ger oss ut på en granskande utflykt.

Minecraftanpassad företagskommunikation. 
Företagsvärdering är det omöjligas konst. Horder av analytiker söker sanningen och fortsätter leta, utan framgång. Svaret finns inte i historien utan i en analys av hur köpare tänker. Vi ger oss ut på en granskande utflykt..
Published 2014-10-29

Minecraftanpassad företagskommunikation

Företagsvärdering är det omöjligas konst. Horder av analytiker söker sanningen och fortsätter leta, utan framgång. Svaret finns inte i historien utan i en analys av hur köpare tänker. Vi ger oss ut på en granskande utflykt.

    


Minecraftbolaget Mojang köptes baserat på dess unika trovärdiga ställning och synergier med köparen. För Microsoft var det viktigt att ta kontroll över ett redan stort men växande segment. Minecraft var en unik pusselbit. När köpare och säljare hittade ett pris som fungerade för båda granskades och tolkades den digitala utvecklingen och de större aktörernas olika alternativ och satsningar. Microsofts olika alternativ spelade en viktig roll. Notch stod med Steve Ballmer med ryggen mot historien och tittade framåt. Värdet var framåtriktat och det fanns inga detaljer i bolagets historia som påverkade värdet. De ekonomiska storheterna var viktiga, och framtiden.
    
Som nyfiken mytjägare kan man fråga sig vad historisk information har för värde, förutom att vi känner större trygghet om vi får vrida och vända på gamla balansräkningar, extrapolera finansiella data och göra exakta bedömningar av hur framtiden skall bli. Värdet idag blir bara en gissning över vad framtiden kan föra med sig. En strategisk utvärdering. Men om man ger sig på framtiden utan ett Excel-ark betraktas man som oseriös. Vi vill ha siffror. Vi vill ha decimaler. Vi söker oss till något att hålla i.
    
Många har en mental bild av Ikeas framtid, en intuitiv uppfattning om hur Apple kommer att utvecklas, och kanske en tro på att Handelsbankens unika kultur och strategi kommer att erövra Europa och därefter världen. Det är unika visioner och när säljares och köpares perspektiv sammanfaller finns förutsättningar för en affär.
    
Ett intressant perspektiv på våra börsnoterade företag är att ledningen inte möjliggör för aktieägare och potentiella aktieägare att få bygga sin strategiska bedömning. Företagen är slutna och släpper bara historisk information som i ökande omfattning är överflödig. Historien blir viktig för att börsen har sagt det eller för att analytiker som gillar att räkna på nyckeltal vill det.
    
Aktieägarnas engagemang i bolagens verksamhet och insyn i framtiden behövs för att möjliggöra rätt marknadsvärden och för att minska riskerna. Dessutom kommer minskat fokus på resultat att öka möjligheten till innovativa strategiska satsningar.
    
Öppenhet och transparens gör att vi kommer närmare sanningen och bolagens verkliga potential. Det ökar konkurrenskraften och skapar värde för alla. Inte bara för Notch och Kamprad. Lite Mojanganpassad IR.
    
    

Ulf Löwenhav


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se