Så vem är den där jäkla marknaden?

Det blir en klyscha, vi refererar till marknaden som om det var förutbestämt vad det betydde. Klyschan bekräftas av att folk brukar bli irriterade om man frågar närgånget om vem marknaden är.

Så vem är den där jäkla marknaden?. 
Det blir en klyscha, vi refererar till marknaden som om det var förutbestämt vad det betydde. Klyschan bekräftas av att folk brukar bli irriterade om man frågar närgånget om vem marknaden är..
Published 2015-03-26

Så vem är den där jäkla marknaden?

Det blir en klyscha, vi refererar till marknaden som om det var förutbestämt vad det betydde. Klyschan bekräftas av att folk brukar bli irriterade om man frågar närgånget om vem marknaden är.


Man kan ge sig in i finanskvarteren och leta efter platser eller grupper som sitter och ställer krav på företags beteenden – men inte heller de finns. Blir lite religiöst nästan – alla snackar om den men ingen har sett den.
    
Styrelser som sitter och vrider och vänder på om man skall bejaka framtiden och investera klokt eller om man skall vända kappan efter marknaden och inte sticka ut. Rädslan för att marknaden skall komma och ta en är påtaglig, trots att ingen någonsin erkänner det.
    
Men jag har börjat se var marknaden finns och tro mig, det är inget att bry sig om. Marknaden är de som genom tung, genomgjuten, riktigt solid, okunskap, är snabba på att skjuta ur sig tyckanden om hur aktiemarknaden fungerar. De arbetar tyvärr ofta som rådgivare men även som journalister och bloggare. De har aldrig ens försökt förstå att ekonomiska förehavanden är oförutsägbara och vägrar få armarna runt det faktum att kvartalsresultaten och kommande vinster är ganska ointressanta. Det är vi själva som är marknaden.
    
Att som företagsledare navigera fram företaget bland alla blindskär, i mörker, är svårt men det mest väsentliga. Att gradvis stärka sina egna strategiska möjligheter är helt avgörande och kombineras det med ekonomiska och företagsledningsmässiga möjligheter och vi börjar närma oss något väsentligt.
    
Tyvärr tycker marknaden inte att det är tillräckligt mycket att skriva om.
    
Jag har sett vår värsta fiende och det är vi själva.
    
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    

 

 

EQapital.se