Du väljer dina aktieägare

När en av världens största förvaltare påtalar bristen i den nuvarande bolagsstyrningen kanske bolagen lyssnar. Vanguards ordförande vill hitta vägar för företagen att komma närmare aktieägarna som ett sätt att få bättre strategier och minska risken.

Du väljer dina aktieägare. 
När en av världens största förvaltare påtalar bristen i den nuvarande bolagsstyrningen kanske bolagen lyssnar. Vanguards ordförande vill hitta vägar för företagen att komma närmare aktieägarna som ett sätt att få bättre strategier och minska risken..
Published 2014-12-08

Du väljer dina aktieägare

När en av världens största förvaltare påtalar bristen i den nuvarande bolagsstyrningen kanske bolagen lyssnar. Vanguards ordförande vill hitta vägar för företagen att komma närmare aktieägarna som ett sätt att få bättre strategier och minska risken. Bra, i dagsläget finns det ingen som helst kommunikationsmöjlighet.

variety


Tänk dig att du var aktieägare i TeliaSonera och följde med intresse bolagets verksamhet i norden och Nordeuropa. Verksamheten var ganska förutsägbar, därigenom var risken låg, och bolagsvärdet högt. Sedan skedde något tråkigt. De traditionella finansiella målen, som slentrianmässigt överlevt de senaste decennierna, omsättning och rörelseresultat bättre än branschen, användes som bas i ledningens bonusprogram. Nu hägrade plötsligt Östeuropa, en jungfrulig marknad med stora möjligheter. Men med en helt annan risknivå.
    
Nu såg ledningen en enorm morot hängandes över Kazakstan och styrelsen gick på rekommendationen. Det var bråttom. Den genomsnittliga tiden för en vd i börsnoterat företag är 3 år och när ny vd kommer så byts hela ledningen. Det gäller att smida medan järnet var varmt.
    
Den nya kombinationen av stor verksamhet i Norden och stor verksamhet i Östeuropa var inte attraktiv för någon. Utom ledningen. En enkel analys visade att det inte fanns något kapital i det segmentet. Ingen ville äga den nya aktien. Öl och vin kan var för sig vara gott men blandningen är direkt äcklig.
    
Fördelen med att lyssna på aktieägarna eller att välja ägare är att strategin har större sannolikhet att bli rätt.
    
Att öppna fönstret mot aktiemarknaden ställer krav på ledarskapet. Det är inte troligt att det ledarideal vi fostrat överensstämmer med den transparens som är en följd av att vara nära aktieägarna, att bjuda in dem i styrelserummet.
    
Det vi kan vara säkra på är att ägarna blir mer nöjda. Med transparens och kommunikation är det svårt att skylla på någon annan.
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se