Börsnotera mot långsiktiga investerare

Börsnotera mot långsiktiga investerare. 
Enligt Svenska Dagbladet har det varit ett tufft år för nya bolag på smålistorna. Efterfrågan avtar efter introduktionen och kursutvecklingen blir svag. Målgruppen vid börsintroduktioner är ett problem, inte kvaliteten..
Enligt Svenska Dagbladet har det varit ett tufft år för nya bolag på smålistorna. Efterfrågan avtar efter introduktionen och kursutvecklingen blir svag. Målgruppen vid börsintroduktioner är ett problem, inte kvaliteten.

Published 2014-06-23

Börsnotera mot långsiktiga investerare

Enligt Svenska Dagbladet har det varit ett tufft år för nya bolag på smålistorna. Efterfrågan avtar efter introduktionen och kursutvecklingen blir svag. Det är en naturlig effekt av att det saknas långsiktiga aktieägare. Efterfrågan är problemet, inte kvaliteten på börsbolagen.

    

decisions


Det är märkligt att många personer som arbetar på kapitalmarknader tror att beslutsfattare är rationella - att de väljer de bästa ekonomiska alternativen. En företrädares analys om varför kursutvecklingen varit svag för nyligen noterade aktier på First North och Aktietorget är att det är ett kvalitetsproblem, att First North och Aktietorget inte är tillräckligt noggranna. Analysen är lite grund. Det är inte avsaknad av kvalitet som är problemet. Det är de kortsiktiga investerarna som är problemet. Hade aktierna marknadsförts till rätt segment från början hade det inte varit något problem.
    
Ett börsnoterat företag behöver kontinuerligt exponera företaget för fler långsiktiga aktieägare. De personer som aktivt följer aktiemarknaden är ofta för kortsiktiga i sin placeringshorisont och efter att ha fått tilldelning vid börsnoteringen, säljer de se fort den initiala uppgången gått ur aktien. Den uppgång som ofta är en funktion av att aktien är felaktigt prissatt.
    
De företag som börsnoteras behöver själva ta ansvar för kursutvecklingen. Det görs bäst genom en aktiv marknadsföring av bolaget till aktieägare som har ett genuint intresse av att vara ägare i dessa entreprenörsföretag. Dessa ägare kan ha ett flerårigt perspektiv på ägandet, helst 5-10 år.
    
Efterfrågan på börsen skiljer sig inte från någon annan konsumentmarknad. Erbjudandet behöver anpassas till efterfrågan och rätt marknadssegment behöver få chansen att investera. Börsen är en konsumentmarknad så branding och varumärkesuppbyggnad gäller där precis som på alla andra konsumentmarknader. Marknaden sköter inte sig själv. Marknaden är inte ekonomiskt rationell.
    

Ulf Löwenhav

    

 

 

EQapital.se