Skulle inte du vilja ha kapitalstarka långsiktiga aktieägare?

Skulle inte du vilja ha kapitalstarka långsiktiga aktieägare?. 
Många företag inser gradvis att börsvärdet hänger okontrollerat och på fel nivå. Men det företag som ger sig ut på jakt efter ett bättre börsvärde behöver fundera över hur man blir riktigt attraktiv, som gör att vanliga människor vill bli lojala..
Många företag inser gradvis att börsvärdet hänger okontrollerat och på fel nivå. Men det företag som ger sig ut på jakt efter ett bättre börsvärde behöver fundera över hur man blir riktigt attraktiv, som gör att vanliga människor vill bli lojala.

Published 2014-08-22

Skulle inte du vilja ha kapitalstarka långsiktiga aktieägare?

Många företag inser gradvis att börsvärdet hänger okontrollerat och på fel nivå. Men det företag som ger sig ut på jakt efter ett bättre börsvärde behöver fundera över hur man blir riktigt attraktiv, som gör att vanliga människor vill bli lojala delägare och sprida positiva vibbar till omvärlden. Man förblir ett attraktivt bolag oavsett vad tidningar skriver eller hur börsen utvecklar sig.

    

sunrise


För att omvärlden skall bli berörda behöver vi hjälpa människor, aktieägare och möjliga ägare, företag, att utveckla en känslomässig relation. Det finns grovt avvägt två typer av känslomässig koppling vår omvärld kan ha till vårt företag:
    
1. Djup känslomässig koppling. Bergstoppen, kärnan. De personer som har en innerlig personlig koppling som vill vara ägare. Kanske har de följt oss från starten eller är djupt imponerade av oss, vår strategi och de delar helt våra värderingar. Här sitter värdekärnan och den långsiktiga värdeökningen.
    
2. Ytlig känslomässig koppling. Periodarna. De gillar oss tillräckligt mycket för att vara ägare, ibland. Vi finns på radarn. De följer oss och vet vilka vi är. Vi behöver dem, trots att det är deras inhopp och avhopp i aktien som bidrar till de stora prisfluktuationerna. De har en bild av vad priset borde vara och köper och säljer när det passar så det är svårt att lyfta aktien värdemässigt.
    
Läs även: Ryktet på Aktiemarknaden
    
Det är bergstoppen vi behöver, entusiasterna. Det finns dock inget vetenskapligt tvärsäkert sätt att attrahera dessa djupt känslomässiga aktieägare, då skulle alla bolag ha ett fastvuxet gäng långsiktiga ägare som ville ha alla aktier. Men det finns tre hyggliga metoder att skaffa fler och fler lojala långsiktiga ägare:
    
1. Vi mäter vad våra ägare och potentiella aktieägare egentligen tycker om oss, vårt rykte - reputation, och justerar vår strategi, riskprofil och framtoning så att vi kan förföra fler i vår omvärld. Vi haussar inte aktien, vi anpassar oss till våra ägares förväntningar.
    
2. Vi interagerar med omvärlden och ber om hjälp för att bli bättre och dela omvärldens värderingar. Ingenting är så attraktivt som att vara behövd och genom att vara öppen med omvärlden bygger vi relationer.
    
3. Vi ser till att nå våra aktieägare genom att bry oss. Förutom aktiemarknadsdagar, på dagtid och kvällstid, så informerar vi om olika framsteg vi gör. Vi ser kommunikation som en möjlighet, inte ett minerat område som vi skall minimera. Att dela ut julgranar till ägarna kan vara ett utmärkt sätt att visa att vi tänker på dem.
    
Den stora utmaningen för noterade företag är att flytta den slutna kulturen, den som gör att vi har envägskommunikation av kvartalsrapporter, till öppenhet. Det finns en rädsla avseende kommunikation med ägare - om man håller kommunikationen till ett minimum har man inte sagt för mycket - kanske är man rädd att bli kritiserad. Men då har man tagit parti mot aktieägarna och mot rätt börsvärde.
    
Så om du vill ha fler långsiktiga och kapitalstarka aktieägare, ryck upp dig och använd de redskap som redan finns i etablerad relationsmarknadsföring.
    

Ulf Löwenhav


Ulf Löwenhav
E-post till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    
    

 

 

EQapital.se