Företagsinformation: Är vi överhuvudtaget intresserade av historien?

Företagsinformation: Är vi överhuvudtaget intresserade av historien?. 
Nästan all företagskommunikation är bakåtriktad. Men vi använder framtiden och nutiden för att skapa en bild av ett företag och dess värde. Så den nuvarande kommunikationssystemet sitter i en oanvändbar myt..
Nästan all företagskommunikation är bakåtriktad. Men vi använder framtiden och nutiden för att skapa en bild av ett företag och dess värde. Så den nuvarande kommunikationssystemet sitter i en oanvändbar myt.

Published 2014-10-05

Företagsinformation: Är vi överhuvudtaget intresserade av historien?

Jag har min bild klar av revisorer. Om du inte kan göra något vettigt själv så se om du kan få betalt för att granska det andra gjort. Hur viktig är historien? Vi utbildas att tro att årsredovisningar och kvartalsrapporter är viktiga. Och det var de, en gång i tiden, innan omvärlden ökade sin förändringstakt. Men det som har skett ger oss ingen information om vad som kommer att ske.


    

Marabouträd


Om H&M kommer att vara en intressant investering på sikt vet vi inte. Men vi hittar ingen vägledning i historisk information. Vi behöver studera vad de gör just nu.
    
Kanske var det riktigt relevant en gång när omvärlden förändrades långsamt och gradvis, förutsägbart. Så varför sådant fokus på kvartalsrapporterna, på det historiska resultatet? Svaret är för att en hel bransch är sysselsatt med det. Tidningarna vill ha något att skriva om. Styrelsen har stort fokus på historien för att de tror det hjälper för att kunna fatta beslut om framtiden. Rimligt? En gång i tiden var det rimligt men nu är det passé.
    
Men vi sitter kvar i den finansiella närsyntheten. Vi refererar till marknaden, som ingen vet vem det är, och säger att kvartalsresultatet är viktigt. Så vi fortsätter att styra företaget mot kortsiktiga mål fast vi vet att det långsiktiga målet ligger i en annan riktning- Är vi rädda för att bli betraktade som udda om vi inte ställer oss bakom den etablerade finansiella religionen?
    
Vad som är riktigt väsentligt är det som händer nu på företagens marknadsarena. Vilka nya konkurrenter dyker upp och hur väljer trendsättande kunder att handla?
    
Vän av ordning säger då att det visst är väsentligt vad företaget har för kassaflöde. Den ackumulerade intjäningen finns i företaget och vi aktieägare har en andel av den! Så är det så klart men om företaget gör fel saker, är strategiskt felpositionerat, så kommer pengarna att försvinna.
    
Det som finns i historien som är relevant är trovärdigheten. Har ledningen gjort det de sa de skulle göra? Klarade de av att leverera eller var det bara snack? Ledningen förmåga att genomföra strategier är viktigt. Det visar på en problemlösningsförmåga som är väsentlig.
    
Eftersom en hel industri byggts kring granskning av historisk företagsinformation byggts, med tidningarna på den ena flanken, kommunikationsrådgivare på den andra flanken, kommunikatörer som tycker det känns skönt att informera snarare än kommunicera, i mitten, och alltihop påhejat av styrelser som är rädda för marknadsspöket, fortsätter den ologiska verksamheten.
    
Men samtida information växer i betydelse. Med crowdfunding växer glädjen att få investera i det man själv gillar och tror på. Den typen av investeringar bygger på framtiden, inte historien. Det innebär att man gradvis släpper antik information för relevant information och fungerar bättre eftersom den fungerar utan mellanhänder.
    
    

Ulf Löwenhav


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se