5-stjärnig corporate reputation

5-stjärnig corporate reputation. 
Som aktieägare kan man bli besviken över värdeutvecklingen, och då tänker man på kort sikt. Men det blir lika allvarligt när vi ser möjligheterna till värde på sikt..
Som aktieägare kan man bli besviken över värdeutvecklingen, och då tänker man på kort sikt. Men det blir lika allvarligt när vi ser möjligheterna till värde på sikt.

Published 2015-05-25

5-stjärnig corporate reputation

Som aktieägare kan man bli besviken över värdeutvecklingen, och då tänker man på kort sikt. Men det blir lika allvarligt när vi ser möjligheterna till värde på sikt. Vi vet att det kommer att bli dåligt när vi redan nu ser att rätt personer inte kan tänka sig att arbeta där. Ett företag som inte kan attrahera talanger är på väg rätt in i väggen, även om den är en bit bort.

speed


    

  1. Företagets huvudverksamhet är betydelsefull. Vi talar om den strategiska positionen inom tjänste- eller produktmarknader. En bank lånar ut pengar och Billerud tillverkar förpackningsmaterial. Om dagens ungdomar vill öppna sitt första konto på Nordea krävs lite mer kärlek.
  2. Kapitalmarknadspositionen. Skall Billerud finansiera förvärv, expansion och en hög utdelningsnivå krävs att investerare, båda existerande aktieägare och nya investerare när de får erbjudandet tänker positivt.
  3. Talangers kompass. När vi tänker oss in i situationen att arbeta på ett företag, flimmar en hög med bilder framför ögonen. Vill vi berätta för våra kamrater att vi arbetar på Skandia? Om vi ar ett jobb på Google är vi på väg någonstans men om vi ställer portföljen på Skandia är det lite annorlunda.
  4. Leverantörerna levererar det bästa möjliga till företag de ser är på väg någonstans. Det kan vara lokaler, nya produkter eller ge dem möjligheten att utveckla något nytt tillsammans.
  5. Utanför den innersta cirkeln av kritiska intressenter finns andra som påverkar utvecklingen. Det är kulturbärarna som sprider viruset, det är alla som kommer i kontakt med företaget och som bidrar till att sprida det som är positivt eller dåligt. Det kan vara de aktieägare som sålde i Telia när de började den riskabla resan österut eller journalisterna som fick nog av Nordeas styrelseordförande efter ett par franka men lite stötande kommentarer om redaktörers världsvana.


    

Bild: Företaget finns på fler marknader förutom sin huvudmarknader. Kapital- och talangmarknaden kan vara lika viktig som huvudmarknaden för företagets långsiktiga överlevnad.


Bild: Företaget finns på fler marknader förutom sin huvudmarknader. Kapital- och talangmarknaden kan vara lika viktig som huvudmarknaden för företagets långsiktiga överlevnad.
    
Det företag som vill bli värdefullt på sikt behöver positionera sig rätt på alla marknader. Vägen dit går huvudsakligen genom att lösa en uppgift och vara transparent. Det finns ingen enkel väg utan företaget behöver vara excellent
på flera håll.
    
Funderar man på att köpa aktier i ett företag för att se långsiktig värdeökning blir företagets sammantagna reputation viktig.
    

Ulf Löwenhav


Artikeln är skriven av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till Ulf Löwenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se