Problemet med finansiell fastfood

Problemet med finansiell fastfood. 
När man väl förstått grunderna i finansiella teorier lättar allt. Komplicerade frågor som affärsutveckling blir lätt och det går till och med att rangordna olika alternativ...eller?.
När man väl förstått grunderna i finansiella teorier lättar allt. Komplicerade frågor som affärsutveckling blir lätt och det går till och med att rangordna olika alternativ...eller?

Published 2015-06-17

Problemet med finansiell fastfood

När man väl förstått grunderna i finansiella teorier lättar allt. Komplicerade frågor som affärsutveckling blir lätt och det går till och med att rangordna olika alternativ.


Men man borde bli misstänksam för att det är riktigt enkelt. Bara för att det historiskt sett hittats olja i vart tionde hål så innebär inte det att det är 10 % sannolikhet. Har man borrat 5 hål utan olja så kommer man inte nödvändigtvis hitta olja i ett av de kommande 5 hålen. Som en som prövat att satsa egna pengar i oljeborrning kan det gå lång tid innan man ser något svart så det går inte att förenkla med sannolikhet.
    
Det går inte heller att förenkla risk med hur aktiekursen rör sig. Till och med vinst blir för enkelt om man inte har känsla för kassaflöde och verklig likviditet. Enkelt men fel.
    
Stora svåra frågor mals ner till konkreta matematiska bevis. Så när den skicklige strategen hamnar i en svår frågeställning med den välutbildade finansmannen blir han nermald i skorna. Med finansiell kunskap har man alltid exakta svar vid fingertopparna och med decimaler dessutom.
    
I familjeföretagen ser man inte lika raka sanningar. Man har ofta genom generationer sett hur viktigt det är att investera för framtiden. Oavsett om det påverkar vinsten just nu.
    
I börsföretagen som styrs av styrelser och ledningar måste man anpassa sig till marknaden. De gör det utan att ifrågasätta hur analytiker, journalister och andra förståsigpåare kan ha så enkla svar på allt: maximera vinsten varje kvartal, behåll och förbättra nyckeltalen.
    
De saker som är mest relevanta för att lyckas långsiktigt är strategisk position kombinerat med förutsättningar att lyckas. Det enda som är relevant med vinsten är att det är den största värdeförstöraren. Men den passar finansbranschens fastfood, Excel.
    

Ulf Löwenhav


Artikeln är skriven av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se