Varför kultur blir avgörande för riskkapitalisten

Varför kultur blir helt avgörande för riskkapitalisten. 
När 30% av ett företags marknadsvärde, plus eller minus, kan hänföras till corporate reputation, blir det jobbigt för företrädarna för private equity. Här spelar kulturen en viktig roll..
När 30% av ett företags marknadsvärde, plus eller minus, kan hänföras till corporate reputation, blir det jobbigt för företrädarna för private equity. Här spelar kulturen en viktig roll.

Published 2015-07-13

Varför kultur blir helt avgörande för riskkapitalisten

När 30% av ett företags marknadsvärde, plus eller minus, kan hänföras till corporate reputation, blir det jobbigt för företrädarna för private equity. Svenskt riskkapital ser gärna sin verksamhet som en kvantitativ vetenskap.

innovation


Det blir lite tungt när man funderar på kausalitet och korrelation. Det blir lätt att skriva på olika variabler och se fin korrelation. Att förstå vad som påverkar och vad som påverkas är inte lika lätt. Generellt sett så är det svårt att se att efterfrågan inte styrs av företagets finansiella data. Omsättning och resultat sätter en värderam, blir värdet för lågt i relation till de ekonomiska förutsättningar kommer bottenfiskare att handla upp aktiekursen till en nivå som innebär en koppling mellan resultat och värde.
    
Men huvudsakligen är omvärldens intresse för att bli aktieägare helt utan kvantitativ koppling. Vi vill bli ägare för att vi tror på det strategiska läget, förutsättningarna och för att vi gillar företaget.
    
Kvantitativa nyckeltal är en följd - inte en orsak. Siffror triggar inte investeringsbeslut. Känslor triggar.
    
Kultur, vad som får omvärlden att gå igång och aktivera känslor är vad som gör företaget riktigt värdefullt i relation till innevarande intjäning. Många kämpar med att förstå hur vissa tillväxtföretag kan nå helt fantastiska värderingar. Man kämpar med att klämma in dem i avkastningsmodeller, det som är den accepterade förklaringen till företagsvärderingar, och misslyckas. Man misslyckas eftersom det inte är en kvantitativ fråga över huvud taget.
    
Våra beslut styrs inte kvantitativt. De styrs av undermedvetna beslut, av känslor. Den som förstår kultur och människor är bättre på företagsvärdering än den som bara kan räkna.
    

Ulf Löwenhav


Artikeln är skriven av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se